תורה ומדע

ראיה ממוות קליני

  • ה' אב התשע"ז
אא

שאלה

ראיתי ראיונות ועדויות של אנשים שעברו מוות קליני ויהודים אמרו שהם פגשו רבנים ששפטו אותם, ונוצרים אמרו שהם ראו את ישו ואמא שלו, ומוסלמים אמרו שהם פגשו את מוחמד, ובודהיסטים אמרו שהם פגשו איזה אל שהם מאמינים בו, אז רואים מפה שכל אחד רואה מה שהוא רוצה ומאמין בו, אז איך אפשר להביא ראיה ממוות קליני לזה שיש אלוהים ויהדות???

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

קודם כל, המוות הקליני הוא תופעה אותה חקרו פסיכיאטרים גדולים וגם נוירולוגים (חוקרי מח) גדולים אשר הגיעו למסקנה שהתופעה היא אמיתית, ולא יכולה להיות מוסברת מתוך טבע המח. ביניהם ד"ר קובלר רוס וד"ר ריימונד מודי.

לגבי שאלתך כיצד ראו את ישו או את מוחמד. ביררתי נושא זה, ומסתבר שרק מעטים טענו שראו דמויות במהלך המוות הקליני.

בספרי המחקר הרציניים בתחום, לא מוזכרת בכלל התופעה של דיבור עם ישו או מלאכים. רובם המוחלט של המתים הקליניים דיווחו על ישות אלוקית ששאלה אותם אם ברצונם לחזור לגוף, כולם סיפרו שהם ראו את המנהרה המובילה לעולם הבא, ולעיתים רבות גם ראו את את קרוביהם שנפטרו. אולם רק מעטים טענו שראו דמויות דתיות בזמן הזה. כידוע, אי אפשר ללמוד תופעה מדעית מתוך עדויות של אנשים מעטים (עדויות מועטות מטבען ניתנות לסילוף או לטעות). תופעה מדעית למדים רק מעדויות של רבים, אשר אינם ניתנים להכחשה.

תופעת המוות הקליני תועדה ביותר מ-10 מיליון מקרים בעולם, והסטטיסטיקה מדברת על יותר מ-30 מיליון מתים קליניים, ומסתבר, שהרבה יותר מכך בעולם כולו. מדובר בתופעה מדעית כלל-עולמית ורק לא בחוויה אישית של אדם זה או אחר. כשאנו מבקשים ללמוד על התופעה, עלינו לגשת לכלל, ולראות מה מדווחים רוב בני האדם שחוו מוות קליני. ואכן כולם מתארים יציאה מהגוף, מנהרה קבועה בתקרה המובילה לניתוק סופי מהגוף, ישות אלוקית של אור שדיברה אליהם בכח המחשבה, ולעיתים רבות קרובים שנפטרו. זוהי חווית סף-המוות הקלאסית שחוזרת שוב ושוב.

* * *

כעת, לגבי אותם מקרים מועטים שבהם אנשים דיווחו על ראיית דמות דתית, אציע את פרשנותי הבאה -

תחילה עלינו לזכור שאף אחד אינו יודע כיצד נראה ישו במציאות, או מוחמד, או להבדיל אליהו הנביא, ואף אחד לא יכול להעיד שהוא הכיר בוודאות את מי שראה. תמיד נוכל לשער שאותם מתים-קליניים ראו מלאך או צדיק חשוב, ובעוד הנוצרי פירש שהוא רואה את ישו, המוסלמי פירש שהוא רואה את מוחמד, ולהבדיל יהודי כלשהו סבר שהוא רואה את אליהו הנביא.

בנוסף לכך, עלינו להכיר בעובדה שיש דרגות ביציאה מהגוף, וישנן דרגות בגסיסה (לכן המוות הקליני נקרא בשם "חווית סף-המוות" בלשון המקצועית), ומכיוון שכך, יתכן מאוד, כי חלק מחווי המוות-הקליני היו עדיין קשורים לגופם באותו זמן, וחוויתם האמיתית התערבה או שובשה ע"י המח.

במילים פשוטות יותר - לא כל המתים הקליניים יצאו לגמרי מהגוף והתנתקו מהמח. יש מצבים שבהם המח עדיין היה ער, או ער חלקית. לכן אצל מעטים קורה לפעמים שהחוויה האמיתית שחוו מחוץ לגופם התערבה במחשבות המגיעות מהמח בדיוק כמו שקורה בחלום אמת, שעליו אמרו חז"ל שאין חלום אמת "בלי דברים בטלים", כלומר, יש מצב שבו אפילו חוויה רוחנית שבה הנשמה רואה אמת גמורה בעולמות עליונים עשויה לעיתים להתפרש אצל המח של האדם הפרטי. חז"ל גילו לנו שגם צדיקים אשר נשמתם יוצאת מגופם ומבקרת בעולמות עליונים, ומקבלת מסרים אמיתיים בעולם האמת, למרות כל זאת, עשויה חוויתם להתערב בזכרונות ודמיונות מן המח הנמצא בהכרה-חלקית במהלך שינה. על כן אמרו חז"ל שאין מראים לאדם אלא מהרהורי לבו".

ומסיבה זו, נראה כי מבחינה מדעית אדם יחיד אינו יכול להוכיח במוות הקליני שלו את מציאות העולם הבא. מוות קליני מוכיח את החיים לאחר המוות לא בגלל סיפור בודד שחווה אדם מסויים, אלא דווקא בגלל שיש בידינו מיליוני סיפורים זהים, ואנו מגלים כאן תופעה מדעית הקיימת בכל בני האדם המגיעים לסף המוות. לא יתכן לומר שמיליוני בני אדם "דמיינו" את אותה יציאה מהגוף, ריחוף, מנהרה, דיבור עם אור מיסתורי בכח המחשבה וחזרה אל הגוף.

עצם העובדה ששלושים מיליון מתים קליניים בעולם ויותר סיפרו על אותה חוויה, מוכיחה שהחוויה היא אמיתית, וזהו התהליך הראשון של יציאת הנשמה מהגוף בפטירת האדם.

החוברת "שיחה גורלית" הוקדשה לעיסוק גם בנושא המוות הקליני.

הנושא של מוות קליני רק מוכיח שיש חיים לאחר המוות, אך הנשמות עוד לא הגיעו לבית דין של מעלה, ואין מהם הוכחה ליהדות.

ההוכחה לאמיתות התורה היא במעמד הר-סיני וההתגלות האלוקית לכל עם ישראל:

https://www.hidabroot.org/article/219799

אני ממליץ לך לקרוא חוברת זו (על מציאות הבורא, הדתות, תורה שבעל פה, בחירה חופשית, למה אלוקים ברא אותנו ועוד). מומלץ לקרוא עד הסוף המפתיע, ולא לוותר על אף נושא. לקריאת החוברת - חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית".

שלך בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מוות קלינינצרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה