תפילה וברכות

מי שגילה שהתפילין שלו פסולות, מה עליו לעשות?

  • י"א תמוז התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, לקחתי את התפילין של ראש לבדיקה. אני בן 20 ומאז בר המצווה לא בדקתי את כשרותן. התברר שהפרשייה האחרונה פסולה מכיוון שיש בה חור. האם נחשב לי כי הנחתי תפילין עד היום? ומה ניתן לעשות כדי לתקן את הכל? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

אם קנית את התפילין מסופר מומחה וירא ה' מרבים, ואחר כך התברר על ידי בדיקה שתפילין אלו פסולות, אם כי את מצוות תפילין לא קיימת, מכל מקום תקבל שכר כאילו קיימת מצוות תפילין, וכמו שאמרו חז"ל במסכת ברכות (דף ו עמוד א) אפילו חישב אדם לעשות מצווה ונאנס ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה (וכן ראה שו"ת ציץ אליעזר חלק כ"ב סימן א, שו"ת יביע אומר חלק ז' חלק אורח חיים סימן ה אות א-ב, שו"ת דברות אליהו חלק ו' סימן ג, ושו"ת שואלין ודורשין חלק ז' סימן ב).

וע"ע שו"ת יביע אומר (שם) שהעלה, שאדם שקנה תפילין מסופר מומחה וירא ה' מרבים בחזקת כשרים, ואחר שהניחן שנים רבות מסרן לבדיקה ונמצא בהן טעות הפוסלת את התפילין מעיקרן, שבחזרה בתשובה לבד די לו, ואין צורך בתעניות וסיגופים, אולם מה טוב שיקבל עליו להניח תפילין דרבנו תם, וירבה בלימוד התורה, ושב ורפא לו (וע"ע שו"ת חלקת יעקב חלק אורח חיים סימן טז, אשרי האיש חלק א' פרק ה סעיף יט בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, ודרך שיחה חלק א' עמוד תקיח בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א).

אלא שאם אתה עדיין רווק, המנהג אצל הספרדים הוא שרווק אינו מניח תפילין של רבנו תם (ראה הלכה ברורה חלק ג' עמוד ריג ס"ק כא. וע"ע מנהגי הראש"ל חלק א' פרק ג סעיף טו), ולכן במקום זה תרבה בלימוד התורה, ובפרט בלימוד הלכות תפילין (ראה אשרי האיש ודרך שיחה שם).

חזק ואמץ מאוד,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תשובהתפילין פסולות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה