הלכות ומנהגים

מה הגבול בכיבוד הורים להורים עם בעיות רגשיות (הפרעת אישיות וכו’)?

  • ג' תמוז התשע"ז
אא

שאלה

ככל הנראה אמא שלי סובלת מהפרעות אישיות ההתמודדות שלנו בבית לא קלה היא מתפרצת מלא פעמים, צועקת ומקללת ואם היא לא מקבלת מה שהיא רוצה אז היא מגיבה נורא. היא לא מוכנה לטפל בעצמה ולנו זה עולה ביוקר מבחינת הכל. מצד אחד יש מצוות כיבוד הורים מצד שני אנחנו לא עומדים בזה וזה גורם להמון יסורי מצפון שמחלישים אותנו נורא (אין דרך להוציא אותה /אותנו מהבית וגם גירושין לא מתאפשרים)

תשובה

שלום וברכה

חייבים לכבד הורים גם במקרה זה.

 אעתיק את דברי הגמרא בקידושין 

עד היכן כיבוד אב ואם ...פעם אחת היה לבוש דמא בן נתינה סירקון של זהב והיה יושב בין גדולי רומי ובאתה אמו וקרעתו ממנו וטפחה לו על ראשו וירקה לו בפניו ולא הכלימה .

כך גם פסק הרמב"םהלכות ממרים פרק ו 

הלכה ז
עד היכן הוא כיבוד אב ואם, אפילו נטלו כיס * של זהובים שלו והשליכו בפניו לים לא יכלימם ולא יצער בפניהם ולא יכעוס כנגדם אלא יקבל גזירת הכתוב וישתוק, ועד היכן מוראן אפילו היה לובש בגדים חמודות ויושב בראש בפני הקהל ובא אביו ואמו וקרעו בגדיו והכוהו בראשו וירקו בפניו לא יכלימם אלא ישתוק ויירא ויפחד ממלך מלכי המלכים שצוהו בכך, שאילו מלך בשר ודם גזר עליו דבר שהוא מצער יתר מזה לא היה יכול לפרכס בדבר, קל וחומר למי שאמר והיה העולם כרצונו.  עד כאן לשון הרמב"ם

כדי להצליח בכך יש להתבונן שהאמא באמת חולה ואינה מתכוונת לצעוק ועל כן אין מקום להתווכח ולהיעלב אלא לדעת שכל מה שעושים לכבודה הוא רצון ה' ותקבלו על זה שכר רב ועצום.

עלו והצליחו - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כיבוד אב ואםחולי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה