חברה והשקפה

שלום וברכה דניאל בלס

  • כ"ו סיון התשע"ז
אא

שאלה

https://www.hidabroot.org/question/124182 כאן הרב דניאל בלס השם ישמור אותו ויחיהו ענה.. אבל הגברת שכחה להזכיר שרשום בתורה במפורש "יזבחו לשדים לא אלוה דברים" אז התורה מעידה על שדים אז איך אמר הרמבם לא האמין בזה ? ועוד שאלה איך הרב סעדיה גאון לא האמין בגלגול נשמות ועוד אמר שמי שמאמין בזה "סכלים" " וזה ירחמך האלהים מורה על רוב סכלותם, כי הם חושבים שגוף האדם מהפך הנפש מעצמותה" הרמב״ם כלל לא הזכיר את גלגול הנשמות בכתביו - בנו, אברהם בן הרמב"ם, התבטא בחריפות נגד אמונה זו: 'הגמול האחרון הוא חיי העולם הבא... עד שקצת מן האומות הקדמונים... הוצרכו מפני זה להאמין בהוללות הגלגול, והוא שנפש המת בעת הפרדה ממנו תתגלגל ותכנס בגוף אחר... וזה הדעת לא סבר אותו חכם אמתי ולא האמין בו בעל תורה, אבל הוא מהוללות דעות מאמיני הקדמות אשר מחה השם שמם מעולמו' הראב"ד ועוד.. איך זה יכול להיות ? ועוד שאלה הרמבם במורה נבוכים אומר שהמלאכים שמוזכרים שיתגלו לנביא זה היה חזיון.. מה הרמבם גם לא האמין במלאכים ? כי בהלכות יסודי התורה הוא כן מביא שיש שרפים מלאכים וכו ועוד שאלה בבקשה הארי עליו השלום ציווה את רבי חיים ויטאל לא ללכת לקברי צדיקים ביום טוב ובשבתות כי אז נפשותם עולות למעלה ואינם מושבות/מושגות על הקבר" אז איך יש אנשים שעולים לצדיקים בשבתות ובחגים וזה לא נכון שהם עולם לציון ערב חג הם ממש שם בחג אני בדקתי את זה.

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה, ותודה על תגובתך.

 

"יזבחו לשדים" הוא פסוק שמדבר על מעשי עובדי כוכבים, אשר האמינו באלילים ובפסלים, ובין השאר גם בשדים חסרי תועלת, במקום להתפלל ולעבוד את בורא עולם.

כך שלא ניתן להוכיח מפסוק זה את קיומם.

 

על כל פנים, הרמב"ם לא כתב שאין שדים, אך משום שראה שמציאותם אינה נוגעת עוד למציאותנו הנוכחית, לכן לא התייחס לקיומם במשנתו.

 

רבי סעדיה גאון לא התנגד לרעיון של גלגולי נשמות בקבלה, אלא לרעיון של גלגולי נשמות ילדותי כפי שתפסו אותו המון העם - אשר סיפרו זה לזה על נשמת כלב שמתגלגלת באדם, כאילו בעלי חיים ובני אדם הם זהים מבחינה רוחנית. ולאמונת המון העם התנגד.

 

חשוב לזכור שגלגולי נשמות היא אמונה שהיתה מפורסמת מאוד אצל עובדי אלילים הודים, אשר האמינו שתולעת מתגלגלת פעם באדם, ופעם אדם מתגלגל בתולעת, כך עד אינסוף, ללא כל אמונה בשכר ועונש מידי אלוקים. וחכמים שהכירו אמונה זו הזהירו מפניה.

 

רוב האיגרות של בן הרמב"ם התגלו בדורות מאוחרים על ידי משכילים, ולא עברו במסורת, לכן רבים מטילים באמינותם ספק.

על כל פנים, עד שתורת הזוהר לא התגלתה והופצה בקהילות ישראל - חכמי ישראל לא הכירו את תורת הקבלה אלא משמועות, על כן לא יכלו להעיד בעדה או נגדה, ומה שיצאו נגדו הוא השמועות השגויות של המון העם (תפיסות שגויות אלה גבלו לעתים בעבודה זרה, כך לדוגמה, בעקבות כמה ספרי קבלה היו שהאמינו שיש לאלוקים גוף רוחני).

 

הרמב"ם כמובן האמין במלאכים, וכתב עליהם רבות במורה נבוכים, והסביר שהם שליחים עושי רצונו של הקב"ה בעולמו.

"חיזיון" בלשון הרמב"ם איננו הזיה חס ושלום, אלא הכוונה היא למחזה אמיתי של מלאכים שרק הצדיק לבדו רואה בכח נבואתו, ואנשים פשוטים ממנו אינם יכולים לראות. לא מדובר בדמיון, אלא במציאות רוחנית שה' מראה רק לנביאיו.

 

בית קברות הוא מקום טמא, ואסור לבקר בו בשבתות וחגים לפי ההלכה. איני יודע על מה מסתמכים מי שנוהגים אחרת:

https://din.org.il/2012/05/21/%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9B%D7%94-%D7%9C%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%A7%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%98%D7%95%D7%91/

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גילגולשדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה