חברה והשקפה

בחירה חופשית אבל יש עונש

  • ט' סיון התשע"ז
אא

שאלה

שלום רציתי לדעת למה לה' יש הרבה דרישות אם אעשה איסור קטן זה גהינום מוות וכו למה שלא אחייה תחיים מזכות בחירה שלי

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

כל דרישה שה' דורש ממך - היא במטרה להטיב לך גם בעולם הזה וגם בעולם הבא.

מי ששומר את מצוות ה' הוא מאושר יותר, זוכה לזוגיות טובה יותר, זוכה לחינוך ילדים טוב יותר, זוכה לכיבוד הורים טוב יותר, זוכה לאהבה גדולה יותר, זוכה לגמילות חסדים, זוכה לאריכות שנים וצלילות הדעת, ושלום ואחווה בין חברים ובין שכנים.

ה' רוצה שתהיה טוב. כדי שיהיה לך טוב לנצח נצחים בגן-עדן.

כשם שאבא טוב שולח את ילדו לבית הספר כדי שילמד ויחכים ויהיה מתורבת ומנומס לטובתו, ויענישו אם יילך לטייל עם בריונים ולהזיק, כך ה' הוריד את נשמתנו לעולם הזה כדי שנרומם אותה ונעמוד בנסיונות, ונזכה לשכר נצחי בגן-עדן. 

אלוקים רוצה שתהיה מאושר, שתחכים בתורתו, שתקיים את מצוותיו המועילות והטובות לנשמתך. כשם שאדם צריך לדאוג לגופו, כך גם עליו לדאוג לנשמתו הנצחית. וכשם שאדם יכול להזיק לגופו, כך אדם בחטאים מזיק לנשמתו.

הקב"ה ודאי אינו מעניש על חטאים בתורת נקמה, שהרי כל מטרתו היא להטיב לאדם, בדומה לאב שרוצה לקדם את בניו ולהועיל להם. בבקשה ראה:

https://www.hidabroot.org/article/211728

כמו כן, במחילה מכבודך, אך יש לך תפיסה מסולפת מאוד על אלוקים, ואתה מדמיין אותך כרודן אכזר ח"ו. לכן בראש ובראשונה, חשוב שתקרא מאמר שכתבתי בשם - "אל תתייאש":

https://www.hidabroot.org/article/211728

נסה להבין שכל המחשבות שאתה חושב, כל הרגשות שאתה מרגיש, הנאות וכאב - אלוקים קבע בלבך, כי הוא יצר אותך והוא מנסה אותך. הוא קבע מה יהיו רגשותיך, ואת הנסיון הפרטי של חייך. כל מה שאתה יודע וחושב - אלוקים כבר ידע לפניך, כי הוא ברא את העולם וברא אותך, וקבע את כל מושגי הטוב והרע שלך.

אתה מדבר על אלוקים כאילו היה אדם כמוך, אך אלוקים הוא בורא המציאות. ומה שאתה מבין - הוא ודאי מבין. ומה שאתה יודע - הוא ודאי יודע. ומה שאתה מרחם - הוא מרחם הרבה יותר ממך.

הרי כל המוסר והרחמים שלך מגיעים אך ורק ממנו יתברך.

הבה נשאל כל אדם: מי הוא אשר נתן לך את כל הרחמים שיש לך על עצמך ועל אחרים? הרי ישנם בעולמנו אנשים אכזרים שאין להם רחמים על אחרים. גם לבעלי חיים אין רחמים על בני מינם (חתול לא חש רחמים על חתול שנדרס על הכביש). רחמים הם משהו מיוחד שניתן בלב האדם מאת אלוקים - הוא אבי כל הרחמים, וכל הרחמים מגיעים רק ממנו יתברך, וליהודים נתן רחמים מרובים! הוא הנקרא בלשון חז"ל בשם "רחמנא", המרחם, ובתורה נאמר עליו "ארך אפים ורב חסד". אף עמו ישראל נקראים "ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים".

מכאן עלינו ללמוד שהוא יתברך ודאי הרבה יותר רחמן מאיתנו, שהרי הוא מקור כל הרחמים, ורק בזכותו אנו מסוגלים לרחם. 

ולעצם שאלתך -

צריך להבין שיש חוקים בבריאה.

אדם שמכניס את ידו לאש - יכווה, וייאלץ לעבור החלמה ארוכה וכואבת. 

אדם שחוטא - פוגם בנשמתו הרוחנית, וייאלץ לעבור תיקונים לטיהורה.

אלוקים מסר לנו את ספר התורה - הוראות היצרן שלו - במטרה שנשיג שלמות רוחנית ויהיה לנו טוב. הוא יתברך מזהיר אותנו מעבירות שידבקו בנו ויזיקו לנו, כשם שאבא טוב מזהיר את ילדו מן האש.

כל אדם שעושה חטאים פוגם בנפשו, הייסורים נועדו לנקות את הכתמים והמומים המסוכנים שדבקו בנשמתו מגלגול זה וגלגולים קודמים, והמונעים ממנו להשיג את האור האלוקי בעולם הבא והנצחי. כשם שבעולם הזה כל חולה רוצה להתרפא ממחלתו, ומוכן לשלם על רפואתו ואף מודה לרופא שמנתח ומכאיב לו, כך גם כל נשמה מודה ליוצרה בעולם הבא על הייסורים שקיבלה, כי היא מבינה את תכליתם להטיב לה ולתקנה.

עלינו לבטוח בקב"ה בכל מצב, שהוא יתברך עושה הכל ברחמים ולטובה, ותפקידנו לקבל הכל באהבה. עלינו לשים עצמנו בידיו של בורא עולם כמו תינוק קטן בידי אמו. גם אם אמא לוקחת את התינוק לרופא כדי לקבל זריקה כואבת, התינוק לא חדל לאהוב את אמו, למרות תמימותו הוא יודע בפנים-לבו שאמו עושה הכל למענו ולטובתו, מתוך אהבה ולא מתוך שנאה. כולנו בניו ובנותיו של הקב"ה, ועלינו לבטוח בו יתברך שכל רצונו הוא להטיב לנו. ומתוך הביטחון נתגבר על כל הקשיים והפחדים.

לעיון נוסף, קרא בסדרת הכתבות הבאה:

למה אלוקים ברא את האדם?

https://www.hidabroot.org/he/article/109596

10 הוכחות לכך שה' אוהב אותך, על אף הייסורים

https://www.hidabroot.org/he/article/798

אם אבא אוהב - אז למה כואב?

https://www.hidabroot.org/he/article/125233

מלך אבא או חבר - כיצד להביט על אלוקים?

https://www.hidabroot.org/he/article/95502

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חטאיםבחירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה