נשים - שאל את הרב

האם מותר לאישה ללכת לים כשהמציל הוא גבר?

ז' אייר התשע"ז | 03.05.17 00:00

שאלה

שלום! רציתי לשאול האם מותר ללכת לים (חוף נפרד) עם בגד ים רגיל למרות שהמציל הוא גבר?

תשובה

שלום רב,

אסור לאישה ללכת לבריכה או לים שיש שם מציל בבגד ים רגיל, כי זה גורם מכשול גמור למציל. אלא עליה לכסות את כל מה שדרכו להיות מכוסה.

מקורות: כן פסקו הגר"ע יוסף זצ"ל בירחון אור תורה (אלול תשמ"ו, סימן קלא סעיף טז) והובא בספר שלחן יוסף (עמוד רל), והגר"י יוסף שליט"א בספר אוצר דינים לאשה ולבת (פרק ס' סעיף לד), והגר"מ צוריאל שליט"א בספר בית יחזקאל חלק א' (עמודים מ-מא), והגר"מ מאזוז שליט"א בשו"ת מקור נאמן חלק א' (סימן תשפז) וחלק ב' (סימן תתלג), והחיד"ו וייס שליט"א בשו"ת ויען דוד חלק ב' (סימן קפד), והגר"י עבאדי שליט"א בשו"ת אור יצחק חלק ב' (ענינים שונים סימן ט-י), והגר"פ שפירא שליט"א בשו"ת בריתי שלום חלק א' (סימן יד), והגר"ח אפללו שליט"א בשו"ת אשר חנן חלק ו' (סימן צ) וחלק ח' (סימן קסח), והגר"מ גרוס שליט"א בספר אום אני חומה חלק א' (עמוד קיב), והגר"י פוקס שליט"א בספר הליכות בת ישראל (פרק ז' סעיף יח). וע"ע בשו"ת אז נדברו חלק ג' (סימן כד אות ג) וחלק יב' (סימן מד) וחלק יג' (סימן סא אות ג), ובספרו תורת ההסתכלות (עמוד פא, ד"ה ונמסר), ובשו"ת משנת יוסף חלק י' (סימן ג), ובשו"ת דברי חכמים (עמוד רנו), ובשו"ת עולת יצחק חלק ב' (סימן רלה אות ב, ד"ה וכבר), ובספר אורחות הבית (עמודים קמח-קמט), ע"ש.

ומה שיש טוענים להתיר משום שהמציל טרוד בעבודתו, ורצו לדמות זאת למה שכתוב בגמרא בעבודה זרה (דף כ עמוד ב) שמותר לכובס לכבס בגדי צבעונין של אישה למרות שהוא מכירה, ולא חוששים שיבוא לידי הרהור, היות ובעבידתיה טריד, ע"ש, הנה אין בטענה זו ממש, ורב המרחק בין ההיתר שנאמר בכובס לנידון דידן מכמה טעמים:

א. כל ההיתר נאמר לגבי כובס שהוא עושה מלאכה של ממש בפועל, מה שאין כן במסתכל בעלמא היעלה על הדעת שאינו מסיח דעתו לדבר אחר ?!, והלא עינינו רואות שהרבה מן המצילים עוסקים בעת עבודתם בשיחות טלפון וכדומה, ובודאי שכמו כן פנוי ראשם לזון עיניהם מערווה (וכן ראה בשו"ת ויען דוד שם אות ג, ובשו"ת אשר חנן חלק ח' שם, ובשו"ת בריתי שלום שם ד"ה גם).

ב. כי פשוט ששם מדובר בכובס שומר תורה ומצוות שרוצה להיזהר מהרהורי עבירה ולכך עבודתו וטרדתו מסייעתו, אך באדם פרוץ שמחפש כמה שיותר להרהר ולזון עיניו מערווה פשוט שאין זה שייך (וכן כתבו לחלק בשו"ת ויען דוד שם, ובשו"ת בריתי שלום ד"ה ובאמת שגם).

ג. דוקא לגבי כובס בגדים התירו מכח הסברא של "בעבידתיה טריד" משום שאין האיסור אלא במכוין ליהנות מיופי הבגדים, מה שאין כן במקומות המכוסים שבאישה שאסורים אף בראייה בעלמא ללא כוונת הנאה וכמו שכתב המשנה ברורה (סימן עה סק"ז), לא שייכת הסברא של "בעבידתיה טריד". וממילא לפי סברא זו גם במציל שומר תורה ומצוות יש לאסור (שו"ת בריתי שלום שם ד"ה ובאמת נלענ"ד. וכן ראה בשו"ת אשר חנן חלק ח' שם).

ואמנם יש שרצו ללמוד מדברי האגרות משה חלק אבן העזר חלק ד' (סימן סב אות א) להתיר לאישה לרחוץ במקום שיש שם איש מציל, ע"ש, אולם כמה תשובות בדבר -

א. כבר כתב בשו"ת בריתי שלום (שם) שהאגרות משה מיירי במציל גוי (וכמו שמצוי באמריקה) שאין עליו איסור כלל מחמת שמירת העיניים, ולא דן שם אלא מחמת האיסור יחוד של איש אחד עם נשים הרבה וע"ז קאמר להתיר מחמת שבעבידתיה טריד ולא יוכל לפתותה לבוא עליה בזמן שמחוייב לשמור ולהציל.

ב. עוד כתב הבריתי שלום שם, שאפילו אם האגרות משה היה כותב בהדיא שכוונתו להתיר גם במציל ישראל, אך הלא לא נתן שום טעם לדבריו בעניין שמירת העיניים של המציל (אלא רק בעניין איסור יחוד), והפוסקים שכתבו לאסור נתנו טעם לדבריהם, ומבואר ברש"י בכתובות (דף ק עמוד א, ד"ה לימא) שהיכא שאחד נותן טעם לדבריו והשני חולק בלי לתת טעם לדבריו שהלכה כדברי הנותן טעם לדבריו, ולא עוד אלא שהמורה כדברי השני (שלא נתן טעם לדבריו) הוי כטועה בדבר משנה, ע"ש. והביאו להלכה הגר"ש קלוגר בספרו משפט צדק בחושן משפט (סימן כה).

בברכה,

הלל מאירס

הנקראים ביותר