תורה ומדע

האם ניתן לגלות בתורה את צפונות היקום ?

  • ד' אייר התשע"ז
אא

שאלה

שלום נתקלתי בהרצאות באתר בהן הוכח כי תגליות מדעיות חדשניות שהסעירו את העולם המדעי ושינו את תפיסת הטבע שלנו כגון : המפץ הגדול , תורת הקוואנטים , התפיסה ההליוצנטרית של מערכת השמש ועוד , כבר מופיעות בתורה והיו ידועות בטרם התגלו למדע. שאלתי היא כזאת - הרי הידע המדעי שיש בידינו כרגע למרות הערך הרב שיש בו להבנתנו את הטבע הוא מוגבל וחלקי , גם בגלל קוצר שכלו של האדם וגם מכיוון שהמדע המודרני עדיין צעיר מאוד אבל התורה לעומת זאת מבטאת אמיתות מוחלטות וסופיות ולכן נמצא בה הידע המדעי המושלם המוחלט והסופי כזה שמתקדם יותר ממה שישיג המדע גם בעוד אלף ואלפיים שנה ואם כן למה נסתפק בלהוכיח שהתורה ידעה את מה שידוע... ? למה שלא נגלה את האמיתות המדעיות שעדיין לא התגלו למדע את משוואת העל למשל שהמדענים משתוקקים למצוא אותה ושתפתור את כל תעלומות היקום ? הרי בכך יגדל שמנו בעיני העמים וחכמת התורה ואמיתותה תוכך לעיני כל

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

מטרת התורה אינה ללמד אותנו מדע ושיעור בפיזיקה, אלא כדי למסור לנו הוראות יצרן (תורה מלשון הוראה), כלומר את דרך עבודתו של ה'. שהיא תכלית החיים ועיקרה.

עם זאת, התורה משתמשת לעתים במדע לצורך ההלכה או המוסר, וכאן מתגלות ידיעות אקראיות שהקדימו את זמנן. לדוגמה:

https://www.hidabroot.org/article/206143

אך אין מתודה בתורה של לימודי פיזיקה, כימיה וכו'. חכמה זו ניתנה מלכתחילה לכל בני האדם לעסוק בה, לשם כך לא היתה שכינה צריכה לרדת מהר-סיני. 

בהר-סיני קיבלנו ידיעה שלא ניתן להשיגה על ידי אף סוג של חקירה מדעית. רצון הא-ל יתברך נמסר לעם ישראל בהתגלות אלוקית לפני מיליונים, במעמד הר-סיני. וזו תכלית התורה, קיום המצוות המעשיות ולימוד התורה הקדושה, באמצעותם מתחברים לה'.

כמו כן,

טבען של ידיעות מדעיות, שהן מבוססות על מחקר לוגי ודרכי ההוכחה ע"י תצפית וניסוי.

אמיתות תורניות לעומת זאת אינן מבוססות על תצפית וניסוי, אלא על מסורת של קבלה. מסיבה זו, אמיתות תורניות לא יתקבלו כמדע, ולא יתבררו כמדע אלא לאחר שהמדע יגלה אותן.

ראה גם תשובתי:

https://www.hidabroot.org/question/215595 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מדעתורה ומדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה