חברה והשקפה

הנהגת הדור

  • י"ז ניסן התשע"ז
אא

שאלה

אני צופה מהצד בכל מה שמתרחש בארץ ובפרט בציבור הליטאי ומכיון שבמשך כל הדורות תמיד היו כמה גדו''י וכ''א הורה לתלמידיו כשטתו אף בעניני הנהגת הכלל וא''כ אינני מבין על מה הסערה בארץ וג''כ איך יתכן שאנשים שלמדו תורה כל החיים התנהגו בזמנו כ''כ בלי מידות נגד תלמידי הרב אויערבך ואיך לימוד התורה לא מגן עליהם ושאלתי היא האם יש מושג כזה של מנהיג הדור ומהו מקורו ומדוע א''כ יש לחסידים ולספרדים מנהיגים אחרים. ועוד דבר שבתור יהודי המבסס אמונתו על המורה נבוכים לרמב''ם כל הדברים הנ''ל מכאיבים בכפליים. ואינני שואל לקנטר אלא משום שמצב זה גורם לי לנזק עצום באמונה ובתדמית הציבור החרדי. נא לא לפרסם פרטים אישיים שלי באתר אבל כן את התשובה. תודה רבה וחג שמח.

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

אכן המצב מצער, וכבר אמרו חז"ל שאחד הסימנים הרעים באחרית הימים שלפני הגאולה, תהיה שעם ישראל ייעשה אגודות אגודות וירבו מחלוקות בישראל.

ולעצם השאלה -

כל ציבור צריך לשמוע לתלמידי החכמים הגדולים ביותר שלו, המכירים את מנהגי הקהילה לדורותיה. שהרי כל קהילה בגלות זכתה להקפיד על מנהגים חשובים, ובכך מזכה את עם ישראל במצוות. גם בעבר היו 12 שבטים שיחד הגדירו את עם ישראל. וגם בית הלל ובית שמאי היו חברים.

החסידים קיבלו על עצמם בעיקר את עבודת התפילה ולימודי החסידות.

הליטאים קיבלו על עצמם בעיקר את הלימוד בעיון ומלחמתה של תורה שלא לסטות ממנה ימין ושמאל.

הספרדים קיבלו על עצמם בעיקר את העיסוק בהלכה ואהבת ישראל.

לכל ציבור יש מה להציע, ולכן חשוב שכל ציבור ינהג לפי גדולי ישראל.

המחלוקת של עץ היא מחלוקת חדשה שנוצרה לאחר פטירתו של הרב אלישיב זצ"ל שהיה מקובל על כל החוג הליטאי, עם פטירתו החלו להתווכח מיהו ממשיכו. בירושלים יש שרוצים לראות את הרב אויערבך כממשיכו (אשר נלחם בצורה קיצונית יותר נגד גזירת הגיוס), בעוד רוב הליטאים בארץ מאמינים בהנהגתו של הרב שטיינמן (אשר כזכור הנהיג את עולם הישיבות עוד בחיי הרב אלישיב, ומאמין במציאת שיתוף פעולה עם המדינה). אולם גם הרב אוריערבך הוא תלמיד חכם גדול, על כן עלינו להיזהר בכבודם של תלמידי חכמים ולא להיכנס לאש המחלוקת.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חסידיםהנהגת הדור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה