אמונה

כיצד ניתן לדעת בוודאות כי יש תכלית לאדם ולבריאה?

  • י"ז ניסן התשע"ז
אא

שאלה

שלום רב, ההסתברות שיווצר עולם כמו שלנו, כלומר שמאפשר חיים, היא נמוכה מאוד, ההסתברות שיווצר תא חי מאליו, היא גם מאוד נמוכה, הסיכוי ששניהם הם יקרו שואף לאפס, אך עדיין קיים. מאחר והיקום הוא אינסופי, גם אם יש סיכוי של אחד למיליארד, בסוף זה יקרה מתישהו. למה חייבת להיות תכלית לאדם ולבריאה, למה לא יכול להיות שהכל קרה במקרה? ועוד שאלה: ה' ברא את העולם, מדוע חייב להיות שהוא גם משגיח עליו ולא פשוט ברא ו"הלך"? אני מאמין בכל לבבי כי יש בורא לעולם, הקב"ה, והוא נמצא ומשגיח עליו, אבל איך אוכל לסבר את העניין מבחינת השכל, הן בשבילי והן בשביל אחרים?

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

היקום איננו אינסופי.

היקום הוא סופי, כמות החומר שבו היא סופית, הוא מוגבל ותלוי בזמן.

פירוש הדבר שיש ליקום גיל והיתה לו התחלה בזמן.

לכל התחלה חייב להיות מתחיל. המדע הוכיח שהיקום הופיע בנקודת זמן מסויימת ולא היה קיים תמיד, מה שמוכיח את קיומו של בורא הנמצא מחוץ לחומר וזמן, אשר ברא את היקום יש מאין.

הנה שתי הרצאות שמסבירות את הנושא:

https://www.hidabroot.org/video/61429

https://www.hidabroot.org/video/61074

בכל אופן לא ייתכן סדר ביקום ללא מסדר. אחרת היקום היה תוהו ובוהו.

אין אף סיבה אחרת שיהיה סדר ביקום.

הדבר אינו קשור להסתברות של אחד למיליארד או אחד לאלף מיליארד, אלא פשוט אפס או אחד: אם אין בורא לא היתה בריאה לעולם. אם אין מסדר, לא היה לעולם שום סוג של סדר ביקום.

אנו רואים שהטבע מתוכנן: אטומים, מולקולות, מחזור המים, האוזון, החמצן ועוד, הם כולם מערכות מורכבות ביותר מכל בחינה מתמטית. החוכמה שהתגלתה בטבע הינה עובדה מדעית שלא ניתנת להכחשה, וזוהי הוכחה לוגית לכך שקיים בורא אינטליגנטי אשר תכנן כל זאת, כי לא תיתכן חוכמה בלי חכם.

המדע הוכיח שאפילו ברגע זה קיימת חוקיות בטבע, שבלעדיה היה היקום חוזר לתוהו ובוהו. אך אין כל סיבה רציונלית שתחייב את פעילותם התמידית של חוקי הטבע, מכאן מוכח שישנה שליטה אלוקית על היקום אפילו ברגע זה, השולט בחוקים ומחייה אותם בבחינת "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית". בלעדי השגחתו התמידית, לא היה דבר שיחייב את המשך הקיום והחוקיות שיש בעולם, והיקום פשוט היה חוזר לתוהו ובוהו, כפי שלהבדיל, תוכנה במחשב לא תמשיך לפעול ללא שיש אספקת חשמל קבועה. 

ומכאן גם ההוכחה שהבורא משגיח עלינו ולא עזב אותנו, מאחר שאילו היה עוזב את היקום - הכל היה חוזר שוב לתוהו ובוהו. על זאת אמרו חז"ל שהקב"ה "מחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית". הוא יתברך אוחז ביקום ושומר על הסדר שבו [גם לא שייך שהבורא יילך למקום אחר, שהרי הבורא איננו חומרי ולא מוגבל לחומר וזמן, כלומר הוא אינסופי, ומכאן שהוא תמיד נמצא בכל מקום ובכל זמן לנצח נצחים, וכמו שנאמר בזוהר: "לית אתר פנוי מיניה" - כלומר לא ייתכן מקום שפנוי מאלוקים, כי הוא ממלא את כל המציאות אשר מושפעת ממנו].

הנה 5 הוכחות שהבורא משגיח על הבריאה:

https://www.hidabroot.org/article/184207

חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית" וקרא חוברת קצרה שכתבתי בנושא הוכחות למציאות הבורא ואמיתות התורה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תכלית הבריאהמציאות הבורא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה