מדוע ברכת המזון כ"כ ארוכה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כל פעם כשיוצא לי לברך ברכת המזון אני חושב לעצמי למה אני צריך לברך ברכה כל כך ארוכה ומיגעת אחרי שאני בסך הכל אוכל לחם. למה למשל אני צריך לברך "ברוך אתה ה` בונה ברחמיו ירושלים"?? בשביל זה יש את תפילת 18 לא את ברכת המזון. הברכה הייתה צריכה להסתיים ב"ברוך אתה ה` הזן את הכל" כל השאר לא קשור בכלל. למה אנשים צריכים לחשוב פעמיים לפני שהם אוכלים יותר מכזית לחם??

תשובה

אנו לא מודעים לעוצמתו הגדולה של האדם. הכוחות הרוחניים האדירים שאלוקים נתן לברואיו הם כאלו שבכל מוצא פיו הוא בורא עולמות רוחניים. ככנות כוונותיו ועומק רגשותיו, כך תוצאות מעשיו משפיעים וחזקים יותר. כשאדם בעזרת כוחות גופו כרעב והשובע מכיר טובה לה` חז"ל כביכול קפצו על המציאה ורתמו את כנות תפילתו למטרה האמיתית של הבריאה וזוהי השראת השכינה וגילוי מלכות ה`.

כשתבין שיש מצב של תחושת קירבה ייחודית בין הברוא לבוראו כשהוא מכיר בטובה שהוא היטיב לו ואת זה אנו רותמים לטובת האנושות כולה הברכה לא תראה מייגעת כל כך. יתכן ועומק נוסף היה בכוונת חז"ל כשהפכו את הברכה כללית יותר. כשתחושת הרעב של האדם התמלאה וכעת הוא שבע האגו שלו עולה, והוא נכנס למצב סיכון של חטא. השובע יכול לנטוע גאווה וזחיחות דעת הצעד הראשון למרידה.

כשרצונו התמלא האגואיזם יכול לתפוש את המרחב הנפשי שלו וקיים חשש כי תשתרש בתוכו המחשבה של אני ואפסי עוד. עד שהנושא היחיד שיעמוד לנגד עיניו זה טובת עצמו. לכן חז"ל הפכו את ההודאה מהודאה בקשה אישית לבקשה והודאה כללית על כלל העולם וכלל ישראל. למה דווקא לחם?

לא צריך להגיע לשולחן ערוך כדי להבין את חשיבותו של הלחם בסולם המזון. הלחם תמיד ניתפס כרכיב מזון הכרחי ומרכזי. לסיכומו של דבר אנשים לא צריכים לחשוב פעמיים לפני שהם אוכלים כזית לחם לו יחשבו פעם אחת לפני שהם מברכים.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה