אמונה

מה אני עושה עם הקנאה שאוכלת אותי ??

  • י"ז אדר התשע"ז
אא

שאלה

שלום , אני מקנאה. מקנאה באופן עצוםם.. אין לי סיפוק במה שאני עושה.. תמיד מסתכלת ורואה את ההצלחה של החברות ושל האחרים ואני מקנאה וכואב לי שהם מצליחים ואני לא.. שהם כאלו שמחים .. ואני לא.. אני מקנאה !! והקנאה אוכלת אותייי... לא יודעת מה לעשות עם המידה הזו.. קשה לי לחיות ככה . כל דבר שאני רואה טוב אצל אחרים או בעולם הרגש הזה בלב בוער... וקשה לי לחיות ולעבוד את השם מהמקום שלי. אני מקנאה בכל התפקידים שיש לאחרים.. מקנאה במשפחות שאחרים נולדו לתוכם.. מקנאהה ! בקיצור ... איך אני מתפטרת מהמידה החונקת הזו ? מהקנאה שאוכלת את הלב שלי ולא נותנת לי לשמוח בכלום בחיים ??? בבקשה, אני צריכה עזרה והכוונה.

 

תשובה

שלום וברכה,

טוב שאת שואלת ומחפשת לתקן את מידותיך.

חשוב מאוד שתצפי בהרצאה זו על הקנאה, ודרכי ההתמודדות עם קנאה:

https://www.hidabroot.org/video/76224

 ולאחר מכן צפי בהרצאה זו:

https://www.hidabroot.org/video/88698

אמרו חז"ל "הקנאה והתאוה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם" (אבות ד, כא).

אציע לך מספר עצות להתגברות על מידה רעה זו של הקנאה:

1. במקום להסתכל בצלחת של אחרים, נסי להפנות את המבט אל הצלחת שלך. הביטי בכל הדברים שזכית בהם. אם זה בריאות, ואם אלה הורים, ואם זה בית לגור בו ואוכל לאכול. כי יש אנשים נכים, ויתומים, ועניים, וחולים, ואפילו עיוורים וחירשים - אנשים במצב הרבה הרבה הרבה יותר קשה ממך - שהיו שמחים להתחלף איתך. 

אם תבקרי בבית חולים, תגלי שלהרבה אנשים יש מה לקנא בך! אז תתחילי קודם כל להודות על מה שקיבלת, ולהעריך את המתנות שקיבלת. ומתוך ההערכה על שפע המתנות שקיבלת, תזכי להעריך את מה שיש לך, ולא לחפש מה יש אצל הזולת.

אני מציע שתערכי רשימה של כל הדברים שקיבלת בחיים. החל מאיברים מתפקדים, ועד חפצים ומזונות. הסתכלי ברשימה הזו, וחזרי לכתוב בכל יום בלילה שלושה דברים טובים שנהנית מהם באותו יום, והודי עליהם לקב"ה. שני את תפיסת המציאות שלך ממבט אל הרע אל מבט אל הטוב. תראי שעם הזמן תצליחי להוסיף לרשימה עוד ועוד דברים טובים שכלל לא הבחנת בהם קודם לכן. עשי לעצמך מחברת תודה.

2. תזכירי לעצמך שגם לאנשים מצליחים יש ייסורים משלהם. ובסופו של דבר כל דבר טוב בעולם הזה חולף ובטל מן העולם. שהרי כולנו מזדקנים, חולים ומתים לבסוף. ודבר לא נשאר מכל העושר והיופי וההצלחה החומרית. איפה כל אדם יהיה בעוד מאה שנה? העולם הבא הוא נצחי, אך העולם הזה הוא זמני וחולף. הזכירי לעצמך את העובדה הזו, ונסי להפריד עצמך מהחומר. שהרי את נשמה אלוקית בתוך גוף זמני, ומטרת בואך לעולם הזה היא לקיים תורה ומצוות.

חיינו כאן קצרים. את לא הגוף, ואת לא החומר, כל אלה הם רק אמצעים לנשמה האלוקית שבקרבך. והנשמה אינה מקנאה באף דבר חומרי, כי שום דבר חומרי אינו נצחי.

2. תתחילי ללכת לשיעורי תורה בקביעות, צפי באתר וערוץ הידברות בכל יום בהרצאות מחזקות במוסר ואמונה. כמו שאת צריכה לאכול ולשתות בכל יום, כך צריך ללמוד תורה בכל יום כדי למלא את הסוללה הרוחנית שלנו.

ככל שאדם מתחזק ועוסק בתורה, כך הוא מחשיב פחות את החומריות של העולם הזה, ובמקום זאת נקשר באהבתו לבורא יתברך. ככל שתעשירי את חייך הרוחניים, כך תתמעט תאוותך לגשמיות.

אמליץ להתחיל לצפות בהרצאות בנושא האושר:

https://www.hidabroot.org/video/60920

https://www.hidabroot.org/video/181642

https://www.hidabroot.org/article/187800

https://www.hidabroot.org/video/54573

בהצלחה,

דניאל בלס

נשלח בחו"ל ביום חול


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קנאהאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה