אמונה

תפילה שלא מתקבלת, יש דבר כזה?

  • ה' אדר התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אומרים תמיד שאדם שיש לו ביטחון בהקב"ה ויודע ומאמין שה' הכל יכול, ואוהב אותנו ויכול לתת כל מה שרק נרצה- ואם הוא לא נותן כנראה שזה לא טוב לנו. השאלה שלי היא- איך אני יודעת האם אני לא מקבלת את מה שאני רוצה בגלל שאני לא מספיק עושה השתדלות או לא רק עניין של השתדלות אלא לפעמים יש בחירות בחיים שאנחנו עושים למשל כרגע לעשות משהו זמני מסוים שיתכן והמשהו הזה עלול למנוע את ההגעה של המשהו האמיתי שאני רוצה אבל אני עושה את הדבר הזמני הזה משום שכרגע אני חייבת אותו- האם הפעולה הזו לא יכולה "למנוע" כביכול את נתינתו של הקב"ה? כי ידוע שה' נותן "בדרך הטבע" ולא בנסים גלויים. מה שאני מתכוונת זה שהביטחון לפעמים מורכב מהרבה חששות, כלומר אני אכן מאמינה ויודעת שהקב"ה יכול לעשות ולתת הכל אבל ייתכן והבחירה שאני עשיתי לא יכולה לאפשר לי את מה שאני רוצה.. מקווה שהסברתי את עצמי כמו שצריך. אודה לתשובה

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

בתורה נאמר: "תמים תהיה עם ה' אלוקיך" (דברים יח, יג), ואמר שלמה המלך החכם באדם: "אשר עשה האלוקים את האדם ישר והמה בקשו חשבונות רבים" (קהלת ז, כט).

אז לא צריך להסתבך יותר מידי.

הקב"ה מצפה ממך להשתדל באופן הרגיל והמקובל להשגת המטרה הרצויה בדרך הטבע, שהרי ה' פועל דרך הטבע. כך לדוגמה, מי שמחפש פרנסה יתפלל וגם ישתדל בהשגת מקצוע וחיפוש עבודה במקומות שמציעים עבודה, ומי שמחפש זיווג ירבה בתפילות וישתדל לפנות לשדכנים ושדכניות להציע עצמו.

אם אופן ההשתדלות אינו ברור בנושא מסויים, אז שואלים רב באופן אישי על מה שלא ברור. אך באופן כללי עלינו לנהוג בהשתדלות הרגילה כדרך כל העולם, ולא באופן יוצא מגדר הרגיל. אנו כאנשים מאמינים סמוכים ובטוחים שהכל קורה משמים לטובה, ועל כן אנו מרבים בתפילות על כל דבר שאנו צריכים, כי אנו יודעים שלמרות ההשתדלות - הכל בסופו של דבר ניתן משמים, והקב"ה רוצה להוציא את רצונו אל הפועל על ידי ההסתר של הטבע.

אני מציע שתקראי במאמרי "אם הכל לטובה - אז למה תפילה?"

https://www.hidabroot.org/article/3024

במאמר זה הוסבר בהרחבה מתי הקב"ה מאותת לנו להמשיך להתפלל לשינוי המצב, ומתי לקבל את המצב בביטחון.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:השתדלותאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה