שאל את הרב - כללי

החלפת שם לימוד תורה ועוד

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לפני כמה שנים אמי חלתה במחלה כרונית ומאז מצבה הבריאותי רק התדרדר הציעו לי להחליף את שמה נעזרתי בחבר וברב שלו והרב אמר שלא ניתן לשנות שם אלא רק להוסיף(האם זה נכון?) וגם נגיד שאני נותן צדקה ורוצה לברך אותה , האם אני אומר גם את השם ה´ישן´ שלה או רק את החדש??? * וגם ברוך השם אני חזרתי בתשובה, אבל לצערי הרב עדין לא מוצא ממש דרך ללמוד תורה באופן קבוע ( אני עצמאי, עובד עד שעת לילה מאוחרת) השם יעזור!. השאלה שלי היא כזאת עד כמה מותר לי ללחוץ על ההורים שלי לעשות תשובה, מהי הדרך??? *הרב אמנון יצחק שליט´א אומר שלהערכתו לנוכח המצב בעולם המלחמה הגדולה בין שנה לשנתיים, מה יש לארגון הידברות להגיד על זה?

תשובה

שלום וברכה

אכן לא מומלץ לשנות שם ועדיף להוסיף שם.

אם אכן נהגת כעיצה ולא שינית את שמה עליך לברכה בשני השמות.

אין ללחוץ על הוורים לחזור בשתובה יש להביא אותם להתעניין כמה שיותר ביהדות ולנסות להביא אחרים שידברו על ליבם.

וכן להביא הרצאות שיסייעו בידם להבין את הדרך הנכונה, אולם לך אין ללחוץ עליהם כלל.

עליך מוטלת החובה לקבוע עת לתורה גם אם אתה עסוק ביותר וכמבואר ברמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק א

הלכה ח

כל איש מישראל חייב בתלמוד תורה בין עני בין עשירבין שלם בגופו בין בעל יסורין בין בחור בין שהיה זקן גדול שתשש כחו אפילו היה עני המתפרנס מן הצדקה ומחזר על הפתחים ואפילו בעל אשה ובנים חייב לקבוע לו זמן לתלמוד תורה ביום ובלילה שנאמר והגית בו יומם ולילה.

וכמבואר בגמרא מסכת יומא דף לה´

תלמוד בבלי מסכת יומא דף לה עמוד ב

תנו רבנן: עני ועשיר ורשע באין לדין, לעני אומרים לו: מפני מה לא עסקת בתורה? אם אומר: עני הייתי וטרוד במזונותי אומרים לו: כלום עני היית יותר מהלל? אמרו עליו על הלל הזקן שבכל יום ויום היה עושה ומשתכר בטרפעיק, חציו היה נותן לשומר בית המדרש, וחציו לפרנסתו ולפרנסת אנשי ביתו.

פעם אחת לא מצא להשתכר, ולא הניחו שומר בית המדרש להכנס. עלה ונתלה וישב על פי ארובה כדי שישמע דברי אלהים חיים מפי שמעיה ואבטליון. אמרו: אותו היום ערב שבת היה, ותקופת טבת היתה, וירד עליו שלג מן השמים.

כשעלה עמוד השחר אמר לו שמעיה לאבטליון: אבטליון אחי! בכל יום הבית מאיר, והיום אפל, שמא יום המעונן הוא? הציצו עיניהן וראו דמות אדם בארובה, עלו ומצאו עליו רום שלש אמות שלג. פרקוהו, והרחיצוהו, וסיכוהו, והושיבוהו כנגד המדורה. אמרו: ראוי זה לחלל עליו את השבת.

עשיר אומרים לו: מפני מה לא עסקת בתורה? אם אומר עשיר הייתי וטרוד הייתי בנכסי אומרים לו כלום עשיר היית יותר מרבי אלעזר? אמרו עליו על רבי אלעזר בן חרסום שהניח לו אביו אלף עיירות ביבשה, וכנגדן אלף ספינות בים, ובכל יום ויום נוטל נאד של קמח על כתיפו ומהלך מעיר לעיר וממדינה למדינה ללמוד תורה.

פעם אחת מצאוהו עבדיו ועשו בו אנגריא. אמר להן: בבקשה מכם, הניחוני ואלך ללמוד תורה! אמרו לו: חיי רבי אלעזר בן חרסום שאין מניחין אותך! ומימיו לא הלך וראה אותן, אלא יושב ועוסק בתורה כל היום וכל הלילה.

בעניין המלחמה אין לנו הערכה כלל בעניין.

אנו מצפים לביאת המשיח ועאפ"י שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה