תורה ומדע

תחילת היום ביהדות

  • כ"ו שבט התשע"ז
אא

שאלה

עוד שאלה אחת אני חובב תורה ומדע, ונשאלתי שאלה ולא ידעתי מה לענות בתור אדם דתי. כידוע היום מתחיל בכדו"א באזור האוקיינוס הפסיפי בניו-זילנד, ז"א שאם נלך קצת מזרחה משם על המפה זה כבר יהיה היום של אתמול. השאלה היא איפה לפי היהדות הנקודה הזו של ההתחלה ואיפה הנקודה של סוף היום, השאלה נשאלה לגבי שבת איך אדם שנמצא על סירה באזור הזה יוכל לדעת האם הוא בשבת או שהוא בכלל ביום שלפני. המדע פשוט התחיל ביום החדש באזור הזה מכיוון שזה האזור הכי גדול ושומם מכל אדם על פני כדו"א, ולכן מבחינתם זה הכי פחות יבלבל, השאלה היא האם זה גם מוזכר ביהדות. תודה רבה

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

כדור הארץ הוא זה שמסתובב סביב צירו! ועל כן השמש מאירה פעם על חלקו האחד, ופעם על חלקו השני. כך ביאר גם הזוהר הקדוש לפני מאות שנים, שכאשר לאלה יום - לאלה לילה, וכן להיפך. 

פירוש הדבר שהשבת חלה אצלנו בזמן שאינה חלה עדיין בצד השני של העולם, והשבת יוצאת אצלנו בזמן שבזמן השני של העולם השבת עדיין לא יצאה. כל יהודי שיוצא לחו"ל מתעדכן בלוחות הזמנים של כל מדינה.

הרבנים התייחסו לכל אזור בכדור הארץ, וקבעו לוחות זמנים מדוייקים על פי אורך היממה, כמו גם זמני כניסת ויציאת שבת. כך שאדם ששט בסירה בלב ים יוכל לבדוק מראש את זמני היום (לוח השנה היהודי) באזורו.  

אין כאן כל סתירה בין המדע ליהדות, ואיני מבין את הביטוי "המדע פשוט התחיל ביום החדש באזור הזה". היום הרי לא התחיל במדינה אחת, אלא הוא סובב את העולם כולו - 12 שעות של יום (יממה) מול 12 שעות של לילה, ואלו מתחלפים במחזוריות קבועה בעולם. סיבוב מלא של העולם סביב צירו אורך 24 שעות.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כדור הארץיום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה