שאל את הרב - כללי

עקידת יצחק

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אני מתחבט בשאלה שעלתה לי כבר זמן רב בנוגע לכך שידוע שהכל גלוי וידוע לפני הקדוש ברוך הוא במושגים של עבר,הווה ועתיד ומבחינתו אין מושג שכזה, הרי הוא רואה מתחילת הבריאה עד סוף הדורות.מכאן,שהוא יודע את עתיד האדם.השאלה שלי היא מדוע נכתב בתורה בנוגע לניסיון העשירי של אברהם אבינו,ולאחר שצלח אותו:ועתה ידעתי כי איש ירא אלוקים אתה´ מהבחינה של המושג של הזמן במשפט-´ועתה´,הלוא הקדוש ברוך הוא לא ידע זאת מלכתחילה?מדוע למשל לא נכתב :´וידעתי כי איש..´? בתודה רבה מראש, סיון.

תשובה


 שלום וברכה

הנה לך קצת מדברי המפרשים בעניין.

רמב"ן על בראשית פרק כב פסוק יב
(יב) כי עתה ידעתי מתחילה היתה יראתו בכח, לא יצא לפועל במעשה הגדול הזה, ועתה נודעה במעשה, והיה זכותו שלם, ותהי משכורתו שלימה מעם ה´ אלהי ישראל:
 ודעת הפרשה ש"האלהים" הוא המנסה ומצוה בעקידה, ו"מלאך ה´" הוא המונע והמבטיח, יתברר בפסוק המלאך הגואל אותי (להלן מח טז):

 רשב"ם על בראשית פרק כב פסוק יב
(יב) כי עתה ידעתי - כלומר עתה אני רואה ונתפרסם לכל העולם כי ירא אלהים אתה:

ספורנו עה"ת ספר בראשית פרק כב פסוק יב
(יב) עתה ידעתי. ידעתי אני המלאך שבדין יגדילך האל על מלאכיו כאמר´ ז"ל גדולים צדיקים יותר ממלאכי השרת: ממני. שאתה ירא אלהים יותר ממני שאני מלאך וראוי למעלה יותר ממני כאמרם ז"ל גדולים צדיקים וכו´. שאתה בפעל ירא אלהים כמו שהיה האל יודע קודם לכן שהיית ירא אלהים בכח ותפול ידיעתו הפועלת על הנמצא בפעל:

 כלי יקר על בראשית פרק כב פסוק יב
עתה ידעתי כי ירא אלהים אתה. אין כל לשון עתה ממעט הזמן הקודם לו, שהרי מצינו (עקב י יב) ועתה ישראל מה ה´ שואל מעמך כי אם ליראה, וכי קודם זה לא שאל ממנו היראה אלא שהוא כאלו אמר והנה ישראל. כך עתה ידעתי כאלו אמר הנה ידעתי:
ויש אומרים, ידעתי כמו הודעתי כי תכלית נסיון זה היה כדי להרים דגל נס להראות העמים יופי מעשיו. ויהיה מאמר והאלהים נסה לשון הרמת נס הנראה לכל אדם כי טובה תוכחת מגולה הבאה מאהבה מסותרת (משלי כז ה) כשאהבה גדולה והיא נסתרה הקב"ה שולח עליו תוכחת מגולה, וע"י שיקבלה מאהבה תגלה ותראה אהבתו לעין כל:
והנה בענין ידיעת ה´ כל דבר טרם היותו, ושישאר האדם על בחירתו, נבוכו רבים בחקירה זו, ורוב החוקרים יצאו ללקוט ולא מצאו, דרך מספיק להיתר ספק זה, כי נראין מכחישין זה את זה, והוא דרוש עמוק מי ימצאנו, ועליו פירש הרמב"ם ארז"ל (אבות ג טו) הכל צפוי והרשות נתונה כי אע"פ שהכל צפוי לפניו ית´ מ"מ הרשות נתונה לאדם ונשאר על בחירתו:

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה