חברה והשקפה

התגלות הקב"ה למשה

  • ד' שבט התשע"ז
אא

שאלה

שלום רציתי לשאול את הרב דניאל בלס שליט"א לגבי התגלות הקב"ה למשה רבינו. ידוע שאין לקב"ה דמות אז מה בעצם משה רבינו ראה? שאלה שניה אם כך, מה ההבדל בין כך שהקב"ה דיבר עם ירבעם בן נבט ועם קין דיבור של ממש לבין ההתגלות שלו למשה כאשר אין לו בכלל דמות?

 

תשובה

שלום וברכה,

 

משה רבנו לא ביקש לראות את דמותו של הקב"ה, שהרי ביקש: "הראני נא כבודך", ואלוקים יתברך השיב לו בפירוש: 

"ויאמר, אני אעביר כל טובי על פניך וקראתי בשם ה' לפניך וחנותי את אשר אחון וריחמתי את אשר ארחם" (שמות לג, יח).

 

גם לשון הבקשה וגם לשון התשובה שמסר האלוקים, מעידים שמטרת הדברים אינה לראות חלילה "דמות" כלשהי, אלא להבין את דרכי ההנהגה של האלוקים בעולם ("כבודך", "וחנותי את אשר אחון").

וכך גם חז"ל מבארים, שהקב"ה הראה למשה את הנהגתו בעולם, וגילה לו שערי בינה, אך עם זאת הסתיר ממנו את סוד "צדיק ורע לו", אשר יובן רק בעולם האמת.

 

אין מקום לשער שיש לאלוקים דמות חלילה, שהרי התורה עצמה מצווה שלא לעשות לאלוקים שום סוג של דמות, רק מכיוון שלא נגלה בשום דמות במעמד הר-סיני:

 

דברים (פרק ד, טו): "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, כי לא ראיתם כל תמונה ביום דבר ה' אליכם בחורב מתוך האש, פן תשחתון ועשיתם לכם פסל תמונת כל סמל, תבנית זכר או נקבה, תבנית כל בהמה אשר בארץ, תבנית כל ציפור כנף אשר תעוף בשמים, תבנית כל רמש באדמה, תבנית כל דגה אשר במים מתחת לארץ, ופן תשא עיניך השמימה וראית את השמש ואת הירח ואת הכוכבים כל צבא השמים, ונדחת והשחווית להם ועבדתם - אשר חלק ה' אלוהיך אותם לכל העמים תחת כל השמים".

הסבר: פסוקים אלו מזהירים בצורה חמורה ומפורשת שלא לצייר את האלוקים או אפילו לדמיין אותו, ואף מדגישה שעם ישראל לא ראו כל תמונה בהתגלותו של האלוקים בהר סיני. מאחר שלאלוקים אין גוף או דמות, אסור לציירו או לפסל אותו בדמות או צורה - בין של זכר, נקבה, בהמה, ציפור, יצור ארצי, כוכב או כל דבר מוחשי אחר בשמים ובארץ - כי האלוקים אינו דומה לשום דבר, חי או דומם, ביקום כולו! פסוקים אלו מעידים שאין לקב"ה שום צורה או דמות כלל, ולא ניתן להשוותו לשום יצור בכדור הארץ או בחלל החיצון. המילים "כי לא ראיתם כל תמונה ביום דבר ה' אליכם" מלמד שאין לדמיין את אלוקים בדמות, לכן הצטוו ישראל שלא לצייר או לפסל את האלוקים בשום דרך.

 

דברים (פרק ה, ז): "לא תעשה לך פסל כל תמונה אשר בשמים ממעל ואשר בארץ מתחת, ואשר במים מתחת לארץ, לא תשתחווה להם ולא תועבדם, כי אנוכי ה' אלוהיך".

הסבר: פסוק זה מדגיש שאלוקים אינו דומה לשום יצור, בין בשמים ממעל ובין בארץ מתחת, ולכן אסור לעבוד ולהתפלל לשום יצור או גוף בשמים ובארץ. מכיוון שאין לאלוקים שום דמות - אסור לעובדו באמצעות סמל או דמות, ואסור להאמין בשום סוג אחר של אל בעל דמות.

 

 ובמענה לשאלתך,

אלוקים דיבר עם אנשים ונביאים אחרים רק בחלום, אולם עם משה רבנו דיבר ה' בקול ממש ובצלילות גמורה - "כאשר ידבר איש אל רעהו" (שמות לג, יא) כפי שמעידה התורה בפירוש.

 

כמו כן, משה רבנו עלה להר-סיני במשך ארבעים יום וארבעים לילה ללא מזון וללא שתייה, הוא הגיע לעולמות עליונים, התגושש עם המלאכים, וזכה להוריד תורה מן השמים! דבר שלא היה כמותו ולא כדוגמתו באף זמן או מקום אחר בעולם, לא לפני ולא אחרי משה רבנו.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נבואהמשה רבינו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה