חברה והשקפה

תיקון או תשובה?

  • י"ד טבת התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אני קצת מבולבל: האם על חטאים שאנו עושים צריך לעשות תיקון או תשובה? מצד אחד אני קורא שמקובלים מדברים הרבה על ענייני התיקון למיניהם ומצד שני רבנים מסוימים אומרים שהשם רוצה שנעשה תשובה ואין כל צורך בענייני התיקון והסגפנות למיניהם כי זה לא רצון השם. אז מי צודק בסופו של דבר ? מה רצון השם לאמיתו של דבר ? תודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

היסוד של היסודות לתיקון על חטא הוא באמצעות מצוות התשובה. כל השב בתשובה לה' בכל נפשו, הקב"ה מוחל לו על חטאו וסולח על עוונו.

אולם מאחר וכאשר השתבוה אינה מאהבה החטא נהפך לשגגה ולא נמחק לגמרי, הרי שאף שאין כל כעס על האדם מאת ה' כי החטא כבר בגדר שוגג אבל עדיין יש טינוף על נפש האדם ועל כן בדורות הקודמים נתנו המקובלים סיגופים ותעניות על האדם לפי כל חטא וחטא שבאמצעות זה הטינף נמחק לגמרי. אולם בדורות החאורנים מימות רבינו הבעש"ט בוטל הצורך בתעניות ובסיגופים ועיקר התיקון הוא באמצעות התשובה ועיית מצוות לאחר התשובה בשמחה ובטוב לבב ועצם ההליכה בדרך ה' לאחר התשובה מכפרת על כל העוונות.

כמו כן יש עצות שונות למרק את העוון לגמרי כגון שמירת שבת כהלכה, לימוד תורה, ועל כולם התשובה מאהבה, כי התשובה מאהבה הופכת את העוון למצווה ואין לאדם כל חטא וטינוף כלל, להיפך הכל הפך לקישוט לנשמה וכל מעשיו זוהרים כמצוות.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תיקוןתשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה