שאל את הרב - כללי

לימוד תורת הסוד

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום אני יהודי שומר תורה ומצוות, ומשתדל לקיים מה שכתוב בשולחן ערוך. אני מאוד נמשך ללימוד תורת הסוד, ללימוד הקבלה וכל מה שקשור בכך. יש טוענים כנגדי שיש ללמוד את תורת הסוד רק לאחר שמלא כרסו בש´ס ופוסקים. מה להשיב להם בברכה ערן בלומנפלד

תשובה

שלום וברכה

תראה לאלו הטעונים נגדך את הקטע הבא מאחד מגולי החסידות הראשונים תלמידו של הבעל שם טוב זצוק"ל שכתב את הדברים הבאים בספרו תולדות יעקב יוסף (פרשת תזריע - אות א):

"עוד יתפרש בענין יראת מוסר שהיא ראשית חכמה ועמוד התורה. הוא דמה שכתבו הפוסקים (יורה דעה סימן רמו) שאחר שמילא כריסו יכנוס בפנימיות התורה ולא קודם. הטעם הוא כמו שיש שני בחינות באדם הגוף והנשמה, כך בתורה יש גוף ונשמה. וז"ש הן הן גופי הלכות, שהתורה שבעל פה והפסוקים הן לבוש אל הפנימי".

"ואם כן, כמו שיצירת האדם היה תחלה הגוף גולם שנברא החומר, ואחר כך ויפח באפו נשמת רוח חיים (בראשית ב, ז). כך צריך ללמוד הגוף של התורה, ואחר כך הנשמה".

"אפס שיש לי ללמד זכות על החושקים בפנימיות קודם שמילא כריסו בכל הש"ס והפוסקים. כי כל הש"ס והפוסקים הם כללים הגוף השייכים לכל ישראל בכללות יחד, וא"כ יחיד מישראל שהוא אבר אחד מן הכללות, כשלמד לפי ערך האבר מגוף התורה, יש לו רשות לללמוד מפנימיות התורה הנשמה המכונה אל גוף האבר ההוא".

"והוא באמת פלוגתא דר´ יוחנן וריש לקיש שזכרנו לעיל (עיין פרשת צו, ועוד) ופערה פיה לבלי חק, שלא ישייר חק אחד (סנהדרין קיא), שכל אחד צריך לקיים כל התורה תרי"ג מצות. ור´ יוחנן סבור אפי´ קיים חק אחד ניצול, כי כל התורה נתקיים בכללות כל ישראל. וידוע דהלכה כר´ יוחנן נגד ר"ל, ושפיר מצאו ידיהם ורגליהם של החושקים הנ"ל. וכל הפוער פיו שצריך דוקא למלא כרסו בכל הש"ס והפוסקים, א"כ עליו לקיים ג"כ כל התרי"ג מצות, ובחסר אחד נענש כר"ל דסבירא לפורע זה כוותיה".

"וזה נראה לי על דרך הלצה ופערה פיה לבלי חק, ר"ל שזה שפער פיו על העוסקים בפנימיות התורה קודם שמלא כריסו בכל הפ"וסקים דוקא. אף ששייר חק אחד שהוא דין אחד, דס"ל כריש לקיש. א"כ גם עליו יעבור כוס, שגיהנם פערה פיה עליו לבלי חק שלא קיים כל התרי"ג מצות, אף ששייר רק דין אחד. על כן עצה היעוצה שלא לדבר סרה על העוסקים בין בגוף ובין בפנימי רק שיהיה לשם שמים".

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה