תורה ומדע

אורו מרוז

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבודו. נאמר שישראל קיללו את אור מרוז שלא באו בין הגיבורים (לעזור במלחמה)...אז הדבר סוטר את התפיסה הפשוטה של היהדות שאין חיים בכוכבים אחרים...על פי עם אני לא טועה הגמרה אור מרוז יכול להיות שזהוא כוכב אחר..אז אינני יודע מה עמדת היהדות...יש חיים בכוכב אחר או אין

תשובה

שלום וברכה

לפי דעת רוב ככל חכמי היהדות "אין יצורים גשמיים מחוץ לעולם הזה", והאריך בזה הרב זמיר כהן בהרצאתו המדהימה "אסטרונומיה ויהדות", =אסטרונומיה.

אולם אי אפשר להתעלם מדעתו של בעל ספר הברית שכתב בספרו (ח"א מאמר ג פרק ב) שיטה אחרת בזה, ולתועלת הרבים המתעניינים בענין זה העליתי את עיקר דבריו לאתר, וז"ל: "יש בהבלי הגוים מגשימים את הכוכבים, והמה גויים גדולים ועצומים בפילוסופיה, האומרים שכל הכוכבים הן הקיימים והן כוכבי הלכת הם עולמות גשמיים ממש ובהם אדם ובהמה רבה והנצנים והדומם הווים ונפסדים כמו בעולם הזה ממש" "ומהם אומרים שהכוכבים שאינם מאירים הם הארציים והעולמות, והמאירים הם השמשות לאותן העולמות וכל כוכב המאיר הוא שמש לעולם שאצלו, ועל כוכבים הנבוכים שהם השבעה כוכבי לכת אמרו שהמה ארציים ומקבלים אורם מן השמש כמו כדור ארצנו והם עולמות גשמיים ממש כעולם הזה על כדור הארץ ותנועתם הוא כפי ערך רחוקם מהשמש, גם יוצאים מהם אדים כמו מכדור ארצנו, וראייתם הוא באמרם אם הקטן מיושב הגדולים לא כש"כ,

היתכן שבכל הכדורים הרבים והגדולים אשר ברא אלהים לא יהיה מיושב אלא זה הקטן בלבד והשאר יהיו בטלין ושביתין, הלא הדבר דומה לשדה גדולה אלף פרסאות שאין בה אלא שבולת אחת נזרעת" ועל כך משיב המחבר: "אחזה אנכי אשית לבי שבלי ספק לא לתוהו בראו אבל לשבת יצרו ויש בהם ברואים, ולא מטעם המשל של שדה הגדולה שזכרו ואמרו איך יתכן שהכוכבים הרבים והגדולים יהיו מאין יושב והארץ הקטנה תהיה מיושבת, כי על זאת אשיב להם שכולם לא נבראו אלא לתועלת הארץ הזאת והכל ברא לכבודו של האדם באדמה, כמה שנאמר ואת המאור הקטן לממשלת הלילה ואת הכוכבים ויתן אותם אלהים ברקיע השמים להאיר על הארץ (בראשית א`) כאשר הוא באמת שהם וכל אשר בהם לא נבראו אלא להשלמת תיקונו של האדם בארץ הלזו, אף שאין אתנו יודע מה התועלת שאנו משיגים מן הברואים ההם,

כאשר אין אנו יודעים התועלת המגיע לנו מן הברואים אשר בשמים ממעל מלאכים ואופנים וחיות, ובאמת אמרו כל חכמי הקבלה שמכולם מושך האדם תועלת וכל הכבוד הזה בעבור הבחירה שבאדם, כאשר היתוש הקטן הכי נכבד הוא מכל עצי יער הגבוהים והרבים בעבור החיות שבו". "אבל אשר אמרתי אני, הוא, למה יגרע עולם עשיה מהיות בו עולמות רבים מעולם היצירה והבריאה והאצילות אשר כל אחד מהם כולל בו עולמות אין מספר כנודע אצל המקובלים, גם זה ראיתי ראיה נכונה לזאת הדעת מה שאמרו חז"ל על הפסוק אורו מרוז אמר מלאך ה` אורו ארור יושביה כי לא באו לעזרת ה` (שופטים ה`)

יש אומרים כוכב הוא זה המצויין בשם `מרוז`, ויש האומרים כי אדם חשוב היה בשם `מרוז`, ולזה שאומר שהמדובר בכוכב, הרי שעליה הוא אומר `ארור יושביה` והמשמעות הוא שיש בהם ישוב ומארר ומקלל אותו הכוכב עם כל יושביה למה לא באו לעזרת ה` בגבורים כשאר הכוכבים שכל אחד ממקומו היה משפיע רעה על סיסרא ועל מחנהו". "ואחוה דעי אף אני במהות היצורים שבהם, ובריות בו יפקדו להזכירם אם הם בצלמנו כדמותנו אם לאו, שהגויים באחת יבערו ויכסלו והוא מה שאמרו שהם וכל אשר בהם כמו זה העולם ממש בלי שינוי בטבעו ובהם אדם בעלי בחירה ובהמה וצמח ודומם הווים ונפסדים, בזה דברו לשון שקר והבל יפצה פיהם, והמאמין ככה נקרא פתי יאמין לכל דבר, כי למה צריך לרבוי עולמות אם בשביל רבוי אדם ובהמה רבה והמון בריות,

יהיה עולם הזה גדול במאד עד שיחזיק את כולם והוא באחד, היפלא מה` דבר לעשות קטנה או גדולה, על כן אחר שהם כדורים רבים ונפרדים אף אמנם אם הם עולמות אין אחד מהם שוה לחבירו בלי ספק ואין שנים מהם בטבע אחד, אבל כל אחד מובדל מחבירו בכלל ובפרט הן בעצמו הן הבריות אשר בו, ובכן אין טבע אחד בהם כטבע עוה"ז ולא הבריות שבו כמו הבריות של עוה"ז". "ראה זה הדוגמא בים אף שהוא ג"כ העולם שלנו כל בריות אשר בו משונים הם בעצמן ובטבעם מהבריות של היבשה אף כי כל מה שיש ביבשה יש בים, בעבור שינוי היסוד בו, וא"כ אין ספק שאין באחד בהם בני אדם בצלמנו כדמותנו ובעלי בחירה, אף כי יכול להיות שהמה בעלי שכל ומדע, כי כבר נודע שאי אפשר להיות הבחירה אלא במזג האדם על פני האדמה הזה לא במה שלמעלה ממנה ולא במה שלמטה ממנה בטבע היצירה,

על כן אין מקום לתורה ועבודה רק בעוה"ז כי במקום שאין בחירה לא שייך לא תורה ולא עבודה, ולכן אין הקב"ה מקבל נחת רוח רק מעוה"ז, ולכן הוא תכלית כל הבריאה והמבוקש מכל העולמות כלם אפילו עולמות הקדושים והעליונים לכן ה` אמר לשכון בערפל עוה"ז השפל ואתא מרבבות קדש שמים כיריעה נוטה ויצו לעשות לו משכן ומקדש בדרי מטה על ישראל הדרתו והוא תהלתו". עד כאן לשונו. כיום כבר ברור שבכוכבים שכבר הגיעו אליהם בגוף או בכלים לא נמצאו חיים או שרידי חיים גשמיים, אולי תצדק דעתו של ספר הברית במקומות אחרים ובגלכסיות רחוקות, ואין עמנו יודע עד מה.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה