תורה ומדע

מאיץ החלקיקים

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, לאחרונה החל ניסוי חדש האמור להמשך כ10 שנים לפחות. מדובר במאיץ חלקיקים ענקי בהשקעה של מיליארדי דולרים המתיימר לשפוך אור על ראשית התפתחות היקום והתפשטותו לאחר המפץ הגדול. בניסוי מקווים החוקרים ליצור סביבה הדומה לזו שהיתה אחרי המפץ ואולי לגלות מידע חשוב על לידת החיים האנושית ועל החומר האפל, המהווה את רוב המסה של היקום. השאלה שלי היא, איך היהדות מתייחסת לזה? בריאת היקום, החומר, לידת האנושות וכ`ו אמורה להיות הרבה יותר מכוונת מאשר התנגשות חלקיקים אקראית במהירות האור, לא כן? קצת מבולבל

תשובה

שלום וברכה

הטענה המטופשת שכל צורות החיים, על שלל מורכביותם, התפתחו באופן אקראי כתוצאה מהתנגשויות חלקי אטומים, מלבד שהדבר מושלל שכלית ורעיונית, ואין בזה אלא אמונה שהומצאה כתחליף לאמונה מחייבת במעשים ובמוסר, הרי שהתיאוריה-אמונה הזאת לא עונה ולא מתייחסת בשום פנים ואופן לשאלת השאלות איך נוצרו אותם חלקי אטומים שהתנגשו. כך, שאם ההתנגשויות המכוונות במאיץ החלקיקים לא יווצרו שום צורת חיים, תהיה זו קבורת הרעיון הטפשי של היווצרות חיים באקראיות מתוך התפוצצות.

בוא נראה אם המפץ שלהם יצליח ליצור אפי` אלפית מהיסוד הכי פשוט הזה. ומי מדבר על צורת חיים כל שהיא. ובוודאי שהמאיץ שלתוכו מאיצים חלקי אטומים קיימים לא תתן תשובה חלקית מי יצר את אותם חלקי אטומים יש מאין. דבר שהמדע לא התיימר אף פעם לענות עליה תשובה, ורק בתורתינו הק` נמסרו הפרטים הללו בראשית התורה. דבר ברור, שאין מה לדאוג כעת מהיווצרות חורים שחורים והרס העולם, כי הנבואות על אחרית הימים לא התקיימו עדיין, וכל עוד שהן לא התקיימו ברור ללא ספק שהעולם ימשיך להתקיים בכדי לאפשר התגשמות הנבואות באופן מלא עד שדבר אחד מדברי הנביאים לא ישוב ריקם.

ובענין כזה כבר כתב הרמב"ם שאין מצב שבחירה חופשית תביא להרס העולם. ועוד קישור, חובה. בהצלחה - מנשה ישראל נ.ב. וכך כותב ידידי הרב דניאל בלס בעניין הזה: מאיץ החלקיקים אינו אלא רובה ענק (דמוי טבעת) באורך של 26 קילומטר אשר נועד לירות אטומים במהירות הקרובה למהירות האור, וזאת כדי לגרום לפירוק האטום ולברר מהם החלקיקים המרכיבים אותו וכדו` (בניסוי המדובר ינסו לגרום לשני פרוטונים לפגוע זה בזה). קבוצת ליצים טענה שהדבר יכול להביא לסוף העולם, אך אין זה אלא בדיחה גרועה. אטומים מתנגשים אלו באלו כל הזמן. כל ההבדל הוא שהפעם עושים זאת בתנאי מעבדה.

ומכל מקום ברור ש-ה` מנהל את העולם והוא המחליט על כל אטום וכל פרוטון מה יהיה לו, כך שהמאמין בהשם לא צריך לפחד מדבר, גם לו היתה סיבה לפחד.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה