חברה והשקפה

האם התאבדות אכן חמורה יותר מרצח?

  • כ"ח תשרי התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, ישנה שאלה שמעסיקה אותי זמן רב. אנו כיהודים יודעים שנשמתו של אחד שמתאבד נחדלת מלהתקיים, עונשו חמור מאוד. אבל אחד שרוצח במזיד - עונשו זו מיתה. למה התאבדות זו עבירה יותר חמורה מרצח, אם שניהם מבצעים את אותו מעשה פחות או יותר? (לכאורה, בן אדם שרוצח במזיד מבצע מעשה יותר חמור מפני שהוא רוצח את השני בעל כרחו, ואחד שמתאבד לפחות משלים עם עצמו ומתאבד בבחירתו החופשית).

 

תשובה

שלום וברכה,

לדעתי מספר תשובות לשאלתך:

1. הרוצח ממשיך לחיות אחרי פשעו, ומסוגל לשוב בתשובה. רוב הרוצחים מתחרטים על רשעותם, בפרט לפני מותם. אולם המתאבד מת בחטאו ובפשעו, ואין לו זמן לעשות תשובה, אפילו לא במחשבה.

2. בנוסף, התאבדות יותר חמורה מרצח - כי יש בה מרידה גלויה באלוקים, בעצם הקיום האנושי. כביכול המתאבד רוצה לאבד את העולם, הוא מורד בעצם הקיום של החיים עצמם, והיה מוכן בלבו להשמיד את העולם כולו כדי להיעלם. זו מרידה בעצם הרצון האלוקי לקיים את העולם ולקיים את נשמתו. המתאבד בעצם מכריז שהוא לא בוטח בקב"ה, הוא מואס במציאות כולה, ולכן לוקח בידיים את החיים שבורא עולם נתן לו.

3. יש במעשה זה גם מרידה בתכלית הסבל. המתאבד אינו מוכן להאמין ולבטוח בקב"ה שהוא צודק, ושסבלו מגיע אליו בצדק וברחמים. המתאבד כופר בצדק האלוקי ומורד בייסורים.

4. כמו כן המתאבד עושה חילול השם גדול - כי במעשה התאבדותו הוא מכריז שהוא כופר בעולם הבא ובחיים שלאחר המוות. כי מי שבאמת מאמין שיש חיים אחרי המוות, מבין שאין לו לאן "לברוח" מסבלו, כי גם בשמים יקבל דין וחשבון על מעשיו. ואותם ייסורים שנקבעו לו לפני שירד לעולם - לא יוכל להתחמק מהם גם בעולם הבא, כי הם מה שנגזרו עליו בעקבות מעשיו מגלגול זה או מגלגולים אחרים. 

5. הרוצח אינו מושך אחרים לרצוח, אך המתאבד גורם לאנשים אחרים לחשוב על האפשרות להתאבד כמותו. מחקרים הוכיחו שאנשים שהכירו את המתאבד היו קרובים יותר לנסות להתאבד בעצמם בזמני מצוקה. כך שהמתאבד גורם סבל בל יתואר לסובבים אותו, וגם משפיע על אחרים לנהוג כמותו, כך שחטאו יכול להיות חטא על גבי חטא שמוביל להחרבת העולם. מעשה ההתאבדות אינו רק מקרה פרטי של רצח, אלא הכרזה של מיאוס בחיים המביא נזק לעולם כולו.

עם זאת איננו יודעים חשבונות שמים, ולא יודעים מה דינה של כל נשמה. רק הקב"ה לבדו יודע כליות ולב, ונותן שכר ועונש לפי יכולתו האמיתית של האדם. הרבה מתאבדים היו בעלי בעיות נפשיות כידוע, ולא היו אחראים למעשיהם, או היו אחראים רק באופן חלקי.

ה' לבדו שופט כל אדם לפי מעשיו, ולמרות שחטאם של המתאבדים חמור מאוד מאוד מאוד - רק הקב"ה לבדו יודע מה עונשו של כל מתאבד וכמה להענישו, ויכול לתת שכר ועונש בצדק וברחמים לפי האמת והצדק והישר. אנחנו לא יודעים חשבונות שמים, ולא יודעים מי נאבד ופשעו ומי לא, ומי שב בגלגול ומי לא.

לקריאת מאמר שכתבתי בנושא התאבדות וסיבות להתאבדות, בבקשה חפש בגוגל את המשפט: "דניאל בלס למה לא כדאי להתאבד"

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:רצחהתאבדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה