תפילה וברכות

האם ברכה על היין פוטרת את המים?

  • כ"ו תשרי התשע"ז
אא

שאלה

אם מברכים '''בורא פרי הגפן'' ואחר כן שותים מיץ או מים צריך לברך על המים ''שהכל'' אחרי היין? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

אם מברכים בורא פרי הגפן על יין, ושותים ממנו, זה פוטר מלברך על כל סוגי המשקין ששותים אחר כך, כיוון שהיין הוא ראש וראשון לכל המשקים, וכולם נטפלים לו (שלחן ערוך ורמ"א אורח חיים סימן קעד סעיף ב ומשנה ברורה שם). והוא הדין שברכה אחרונה על היין פוטרת מלברך ברכה אחרונה על כל סוגי המשקין אף החשובים ביותר (שלחן ערוך סימן רח סעיף טז ומשנה ברורה שם).

ולעניין כמות היין שיש לשתות כדי שיפטור שאר משקין -

הנה דעת הביאור הלכה (סימן קעד שם) שרק אם שותה יין בשיעור של לפחות מלוא לוגמיו אז פוטר שאר משקין, אולם אם שותה פחות מזה יש ספק אם פוטר, ולכן באופן כזה יש לבקש מאחד שלא טעם יין כלל שיפטור אותו בברכה על המשקין, או שיברך על מעט סוכר לפטור המשקין.

אולם דעת הגר"ע יוסף זצ"ל (שו"ת יחוה דעת חלק ה' סימן כ, הליכות עולם חלק ב' עמוד כא, וחזון עובדיה ברכות עמוד עב) שאפילו שתיית יין בשיעור כל שהוא פוטרת שאר משקין מברכה (וע"ע שו"ת קנה בשם חלק ג' סימן טז אות ב).

וע"ע משנה ברורה (שם סק"ג) שמביא מחלוקת אם יין פוטר שאר משקין הוא דווקא כשמשקין אלו היו לפניו על השלחן בשעה שבירך על היין, או שמספיק שהיה דעתו עליהם אפילו אם לא היו לפניו. ודעת הגר"ע יוסף זצ"ל בספרו הליכות עולם חלק ב' (עמוד כ) שמספיק שהייתה דעתו בשעה שבירך על היין לשתות שאר משקין, ואין צורך שיהיו לפניו על השלחן בשעת הברכה.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברכה ראשונהברכת היין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה