חברה והשקפה

חיות

  • כ"ה תשרי התשע"ז
אא

שאלה

שלום. תמיד הדרשנים של תורה ומדע מביאים תעניין שלא יכול להיות דבר שאין לו תכלית. לשולחן לעט אז לבן אדם שהוא נזר הבריאה אין תכלית? יפה אז אני שואל מה התכלית של הבהמות של החיות. לדוגמא למה יש ארייה לביאה תנין. ועוד שאלה עם ישראל הם תכלית הבריאה אז למה יש כול כך הרבה גוים בעולם גם כחה אין להם כול כך משמעות נכון מדוע. ןלגבי השאלה אים החיות ודאי שזה מדובר דווקא על חיות ולא על בהמות שאנו אוכלים.. אשמח לתשובה תודה

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

 

כמובן שלכל דבר יש תכלית, אפילו ליתוש. ראה כתבה:

https://www.hidabroot.org/article/212673

 

ומשם: ראיתי פעם וידאו מבית נשיונאל ג'יאוגרפיק על הפילים באפריקה. במהלכו הראו פעם-אחר-פעם אריות הטורפים פילים חלשים או צעירים, חסרי אונים. היה קשה מאוד לצפות בו, אך לקראת סופו גילה לפתע הקריין נתון מדהים ששינה את כל פני התמונה העגומה: מסתבר שהפילים מגיעים לגיל 60, ומחסלים במסעם הארוך באפריקה את כל מקורות המזון הנקרים בדרכם. אלמלא האריות והסכנות שמדללות את אוכלוסייתם, היו הפילים מחסלים את כל מאגרי המחייה באפריקה, גוזרים מוות על כל בעלי החיים האחרים - ולבסוף היו נכחדים ברעב בעצמם! פירוש הדבר שכל מאזן חיים אחר היה הופך את אפריקה ליבשת מדברית שוממה. אפילו מי שנראים כמו טורפים אכזריים בטבע, משמשים למעשה תפקיד מכריע בגלגל החיים, המאפשר את קיומם של מיליוני מינים אחרים ביבשת. מתברר שגם מאחורי מה שנראה לנו קשה - מסתתרת למעשה חכמה אלוקית מדהימה.

 

יש מושג של אקולוגיה ואיזון אקולוגי שמאפשר את גלגל החיים בטבע. אילו לא היו טורפים, היה האיזון האקולוגי משתבש, והחיות היו נכחדות בהמוניהן. 

 

בנוסף לכך, הבורא רצה לברוא עולם מגוון וגדול שמעיד על חכמתו, וגם מחנך אותנו בחקירת החכמה האלוקית והרצון האלוקי. כך לדוגמה, מן האריה לומדים את מידת הגבורה, מהלביאה למדים את תכונת הנאמנות, מהתנין לומדים את מידת הסבלנות (וגם המושג "דמעות של תנין" נועד ללמדנו על צביעות בעולם השקר). בפרקי אבות נאמר: "הוי עז כנמר, וקל כנשר, ורץ כצבי, וגבור כארי לעשות רצון אביך שבשמים" (אבות ה, כ). בגמרא נאמר שלומדים חריצות מנמלה, וצניעות מיונה (שנאמנה לבת זוגה), ונקיות מחתול. 

גם המחקר המדעי מלמד אותנו רבות על חכמת האינסטינקטים והאנטומיה של בעלי החיים, ובכך מחזק אותנו באמונה.

 

זאת ועוד, בני האדם שולטים בעולם, וצריכים לדאוג לבעלי החיים שעליו. תפקיד זה נועד לחנך את האנושות למידות טובות של דאגה ושמירה על העולם.

 

כמובן שגם לגויים יש תכלית בבריאה, והיא לקיים את שבע מצוות בני נח, ולהיות אזרחים טובים בממלכה של העולם. אך בני ישראל הם השרים ובני המלך של הממלכה, בזכותם העולם כולו מתקיים ועומד. אך כמובן שממלכה צריכה אזרחים ואפילו איכרים. כך נאמר בתורה: "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש". אחד מתפקידיו של עם ישראל הוא להיות אור לגויים, ולכן הגויים נלחמים בו ושונאים אותו כאשר אינו הולך בדרך התורה. ראה:

https://www.hidabroot.org/article/109720

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חייםתכלית הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה