הלכות ומנהגים

אושפיזין למה אין אשה?

  • ט"ז תשרי התשע"ז
אא

שאלה

שלום, יש לי אחות חילונית והיא אומרת לי שהיא מתקוממת מהעובדה שאין אושפיזין שהוא אישה. היא שואלת אותי "נשים לא יכולות לתרום?" מה עונים לה? תודה!

 

תשובה

שלום וברכה,

 

במחילה מכבודה, אך כעסה נובע מחוסר ידע. היהדות מלמדת אותנו שגבר ואשה הם למעשה שני חצאי נשמה שירדו לעולם, כמו שנאמר בתורה בפירוש: "זכר ונקבה בראם, ויברך אותם ויקרא את שמם אדם" (בראשית ה, ב). האיש והאשה נקראים ביחד בשם "אדם". אמרו חז"ל שגבר ללא אשה אינו קרוי אדם. בעולם הבא חוזרת נשמת הגבר להתאחד עם נשמת האשה, כי הם נשמה אחת.

על כן שמזמנים לסוכה את אברהם, כמובן מזמנים גם שרה. וכאשר מזמנים את יצחק מזמנים גם את רבקה, וכן הלאה. אלא שכבודה של בת מלך פנימה, בעוד הגבר נועד לתפקיד המוחצן.

 

כמובן שנשים יכולות לתרום, והן תורמות הרבה מאוד. אמרו חז"ל שבזכות הנשים נגאלו בני ישראל ממצרים, ובזכותן יגאלו שנית בבוא הגאולה.

 היהדות מספרת לנו על נביאות וצדיקות כמו שרה אמנו, דבורה הנביאה, אסתר המלכה ועוד.

 

כמו כן היהדות היא הדת היחידה שמתחשבת בדעתה של האשה להינשא (אינה מתירה להשיא אשה נגד רצונה), הדת היחידה שקבעה כתובה לאשה (כידוע אשה שמתגרשת אינה חייבת לבעלה דבר, אך גבר שמתגרש חייב לאשתו כתובה), הדת היחידה שדרשה הלכות מהגבר כלפי אשתו - לדאוג לה לדירה וביגוד ומזונות ואפילו תכשיטים, הדת היחידה שדורשת מבעל לכבד את אשתו ולהזהר בכבודה. לכן בבית יהודי אמיתי בעל לעולם לא ירים את הקול על אשתו ולא ידבר אליה בחוצפה, אלא מתייחס אליה כמלכה. מסופר על ר' אריה לוין שיום אחד הלך לרופא עם אשתו, ואמר לרופא: "דוקטור, הרגל של אשתי כואבת - לנו"!

 

חשוב שתצפה בהרצאתו של הרב זמיר כהן על מעמד האשה ביהדות:

http://www.hidabroot.org/video/60793

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מעמד האשהאושפזין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה