תורה ומדע

האם אפשר לבקר בעולמות העליונים?

  • י"ב תשרי התשע"ז
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, רציתי לשאול האם יש דבר כזה שבן אדם יעשה סוג של מדיטציה ויוכל לבקר בחלק מהעולמות בבטן הארץ שעליהם מפורט בזוהר הקדוש, כמו: תבל, ציה, ארקא וכו'? והאם זה מותר על פי התורה?

 

תשובה

שלום וברכה,

 

מושג זה קיים ומכונה בפי הגויים בשם "מסע אסטרלי".

 

בגמרא (חגיגה דף ב, עמוד ב) מסופר על תנאים כרבי עקיבא שביקרו בעולמות עליונים, אך מסופר גם על תנא שנהרג בדרך זו (נשמתו לא חזרה לגופו), ותנא בשם אלישע בן אבויה אף השתגע וכפר בעקבות זאת.

 

הרמב"ם כתב "שאין ראוי להטיל בפרדס אלא מי שנתמלא כרסו לחם ובשר" (כלומר עסק כל ימיו בתורה ובמצוות). (הציטוט מהלכות יסודי התורה, פ"ד הי"ג).

 

אנשים בדרגה נמוכה אינם יכולים לבקר בעולמות עליונים, שכן, רמת השגתה של הנשמה תלויה לחלוטין ברמתו הרוחנית של האדם. אדם שאינו צדיק עשוי לבקר רק בממד הנמוך ביותר - שבו ימצא רק דמיונות מפחידים ומזיקים.

אולם רוב האנשים שמתעסקים במסע אסטרלי אינם יוצאים מגופם כלל, ורק מדמיינים את היציאה מהגוף (מושג שנקרא בשם "חלום צלול"). 

מלבד זאת, עצם ההתעסקות בנסיון לצאת מהגוף עלולה לגרום לתופעה שנקראת "שיתוק שינה", שבה אדם מתעורר בלילות כשכל גופו משותק, ובזמן הזה שומע ורואה מראות מבעיתים, לא מצליח לנשום וכו'. אין תרופה לתופעה הזו.

 

הדרכת התורה היא להתרחק ממעשים אלה, וכל נסיון של "תקשור" עם עולמות עליונים. זו הסיבה שהתורה אסרה את הפנייה לאוב וידעונים, והנסיון לדבר עם המתים. אין התורה רוצה שנעסוק בעולם הנסתר, שהרי ירדנו לעולם הזה עבור מטרה וסיבה - כדי לעמוד בנסיונות ולקיים את התורה והמצוות בגופנו.

 

תורתנו הקדושה מלמדת את היהודי הדרכה בחיים (ספר דברים, י"ח, י"ג): "תמים תהיה עם ה´ אלהיך", ומפרש רש"י: "התהלך עמו בתמימות ותצפה לו ולא תחקור אחר העתידות אלא כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות ואז תהיה עמו ולחלקו". ראה גם:

https://www.hidabroot.org/article/1976

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:זוהרשבעה ארצות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה