נשים

עזרה דחוף

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב, אני משכנע כמה אנשים לחזור בתשובה. הם שאלו אותי למה גבר מברך שעשני גבר ואשה שעשני כרצונו (כאילו יש כאן שובניזם). אז הסברתי שאשה ברמה רוחנית יותר גבוהה והגבר בעזרת המיצוות שטלויות בזמן מגיע לרמה הזאת לכן הוא אומר שעשני גבר. אבל למה אישה אומרת שעשני כרצונו ולא אומרת שעשני אשה? הם אומרים שזה שוביניזם מה אני משיב להם?

תשובה

שלום וברכה

הברכה שלא עשני אשה, אינו מראה על יחס מזלזל כלל וכלל, הביאור הוא מכיוון שאנו מברכים בברכות השחר על זה שאנחנו זוכים לקיים את מצוותיו של הקב"ה, ולפי שהאשה מעצם טבעה כנ"ל באורך הוצרכה לקבל פטור מקיום אי אלו מצוות לכן אנו מברכים על כך שאנחנו לא קבלנו את הפטור הזה, ואנחנו מראים את שמחתנו ואושרנו בזכות לקיים ולשמור על מצוותיו, ושאנחנו לא מקיימים אותם באי רצון על כך שהוכרחנו לקבל את מלוא חשבון המצוות.

בנוסף לכך, תארי לעצמך את האשה לפני אלף שנה, ברור שאשה ללא מכונת כביסה, ללא תנור בישול, ללא לחמים אפויים, וללא מים בברזים, וצריכה לטפל בכל צורכי הבית, זה היה ממלא את זמנה עד שהרבה נשים היו במעמד ובמצב נמוך בהרבה מכפי שהן היום, הנשים בהחלט לא היו משכילות כמו היום, ולפי רוב המטלות הן בהחלט היו פרימיטיביות, כך שמדידת היחס לנשים בזמן העתיק כפי שמצטיירת בעינייך האשה האידיאלית כיום לא נכונה. אבל עם זאת נשארה הברכה `שלא עשני אשה` גם בשנות האלפיים שמעמד האשה היא בהחלט מאוד גבוה, על פי הביאור בעניין המצוות כנ"ל.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה