הלכות ומנהגים

ההלכות של היום

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בביה"ס שאלו אותנו למה אנחנו מחוייבים בהלכות של היום. לדוג:פעם היו מצמידים שני אבנים ויוצא אש אז זו ההלכה בתורה שאסור להדליק אש, והמורה שאל אם לדוג` אני משתמשת בדוד שמש שהחום הוא מהשמש אז למה אסור להישתמש בדוד אמרתי למורה שזה בגלל שהרבנים קבעו והוא אמר שהוא יודע אבל הוא רוצה לדעת למה בידיוק מהתורה. אני חשבתי על ל"ב אבות מלאכה ותולדה משהוא כזה ורציתי לדעת אם תוכלו לעזור לי?

תשובה

שלום וברכה

בתורה לא כתוב שהסיבה לאיסור הדלקת האש היא ההתאמצות וכו`, אלא כל הבערת אש אף ללא התאמצות אסורה, מאחר וכל הבערת אש היא יצירה חדשה של דבר שלא היה בפועל לפני ההבערה, ולכן הדבר אסור.

וכן כל לט` מלאכות השבת, אשר הם יצירותחדשות שאסורות להיעשות בשבת. ראי על כך ועתה אעבור לדוד שמש. בדוד שמש אין כל איסור של הבערה, כי אין מבעירים כל אש בשימוש בדוד שמש. השאלה היא מדיני הבישול, דהיינו שבשימוש במים חמים מהדוד אנו גורמים שמים חדשים ייכנסו לדוד ויתבשלו שם, ואיסור בישול הוא איסור בפני עצמו ללא קשר להבערת אש, וגם אם יש לנו אש מוכנה מערב שבת אסור לבשל ביום השבת. והנה במשנה מבואר שבישול ע"י כוח השמש אין בה איסור בשבת.

דהיינו שמותר להניח דבר מול השמש והשמש תבשל את המאכל, אבל אסור לבשל מדרבנן בתולדות חמה דהיינו בדבר שהתחמם ע"י השמש, דוגמא לכך: אסור לצלות בשבת ביצה על מחבת שהוחמה מכוח השמש. דוד שמש, נחלקו בו הפוסקים אם יש לחשבו כחמה ומותר להשתמש בכך בשבת, או שאסור להשתמש בדוד, מאחר ודינו כתולדות חמה ולא כחמה עצמה, ולא אאריך כאן בביאור המחלוקת.

בהצלחה - בשנה החדשה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה