תורה ומדע

שאלה בפרשת בראשית

  • ו' אלול התשע"ו
אא

שאלה

כתוב בתורה את הפסוק ויברא אלוהים את האדם בצלמו בצלם אלוהים ברא אותו זכר ונקבה ברא אותם לכאורה הפסוק לא מובן כי לאלוהים אין לו דמות הגוף ואינו גוף אם כבר היה צריך לכתוב בצלם אלוהים ברא את המלאכים כי גם הם בני אדם רק יש להם כנפיים ועושים רק את דבר אלוהים? כתוב בפרקי אבות משה קבל תורה מסיני לכאורה היה צריך לכתוב משה קבל תורה מאלוהים על הר סיני ולא שהר סיני נתן למשה את התורה?

 

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

  

השפה העברית שלנו כיום אינה השפה העברית המקראית. המילה "צלם" ו"דמות" בתנ"ך אין פירושם הצורה החיצונית.

וכמו שדוד המלך ע"ה כתב בתהילים: "דמיתי קאת במדבר (-קאת זו ציפור בודדה)" (תהילים קב, ז), ואין כוונתו של המשורר שיש לו כנפיים ומקור כמו שיש לציפור קאת, אלא בכך תיאר את בדידותו שחש כמו אותה ציפור מדברית שנודדת לבדה למרחקים.

גם הביטוי "צלם אלוקים" נועד לתאר את הדימוי הרוחני של האדם לאלוקים, את העובדה שהאדם במהותו הוא היצור שהכי דומה לאלוקים בבריאה כולה. "בצלמו" הכוונה היא שהקב"ה יצר את האדם דומה לו במהותו הפנימית, הנשמה ("ויפח באפיו נשמת חיים"). האדם הוא בעל בחירה, שהופכת אותו לבריה שהכי דומה לאלוקים בבריאה כולה.

 

הכל יודעים שהתורה ניתנה מאלוקים בהר סיני. דרך המשנה לקצר במילים. משה קיבל תורה מסיני. מבאר רבי עובדיה מברטנורא: "מסיני - ממי שנגלה בסיני".

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קבלת התורההר סיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה