תורה ומדע

איך כימה גרמו למבול?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, לא הבנתי איך נטילת 2 כוכבים מהצביר כימה גרם למבול בעולם שלנו. אשמח לביאור, תודה.

תשובה

שלום רב,>לפני מתן תשובה, חשוב להדגיש שמדרש הוא סיפור שמבוסס על אירועים היסטוריים, ונועד בראש ובראשונה כדי ללמד אותנו מוסר וחוכמת חיים. המדרשים לא נכתבו כדי ללמד מדע, פיזיקה או כימיה (והם מגלים לנו עובדות היסטוריות ומדעיות רק בדרך אגב). הרעיון העיקרי של המדרש הוא המוסר ההיסטורי, ולא ההיסטוריה עצמה. כך שניתן להבין את המדרש הזה במספר דרכים. ובמקרה זה, המדרש נועד כדי להראות לנו שהקב"ה מסובב את היקום כולו עבור מעשינו בכדור הארץ (ומכאן נבין עד כמה מכריעים הם מעשי האדם, המשפיעים על הבריאה כולה, המסוגלים לבנות וגם להרוס אותה). המדרש גם מזכיר לנו שכל סטייה מן התוכנית האלוקית עשוי להביא לחורבן, כי אותו יקום שמאפשר כעת את קיומנו ביד הקב"ה - יכול באותה מידה להביא להכחדתנו, ואין דבר שקורה מאליו.
 
אם ננסה להבין את המדרש מבחינה מדעית - הרי ללא ספק קיים בו הגיון מדעי מסויים. אחרי הכל, כוכבים רבים משפיעים על מצבנו בכדור הארץ. הירח לדוגמה משפיע מאוד על כח המשיכה של כדור הארץ, וגורם בין השאר לגאות והשפל בכל רחבי העולם. אך לא רק השמש והירח משפיעים על המצב הארצי, אלא גם כוכבים רחוקים מאוד במערכת השמש. לדוגמה, האם ידעת שקיומו של כוכב צדק הכרחי גם הוא לקיום החיים בכדור הארץ? מסתבר שכוכב צדק, בעל המסה המרשימה, מושך אליו אסטרואידים רבים, שהיו עשויים לפגוע בכדור הארץ ולהוביל לאובדן החיים. ללא כוכב צדק, לא היו יכולים להתקיים חיים מורכבים בכדור הארץ, שהיה נתון להפגזות חוזרות ונשנות של גופים זרים. מצד שני, אם כוכב כמו צדק היה גדול מדי, או קרוב מדי לשמש, הוא היה גורם לאי יציבות במערכת ולקריסתה, או היה אפילו משליך את הכוכבים האחרים אל החלל הקר! הבט וראה כיצד המדע מגלה כיום את הקשר וההרמוניה שבין כוכבים רחוקים לבין כדור הארץ. אפילו כוכב רחוק מאוד מסוגל להשפיע על המצב בכדור הארץ, באמצעות כח המשיכה שלו, במונעו אסונות טבע, או בחסימת קרינה. למעשה, אפילו מיקומו של כדור הארץ ביקום הוא מכריע בקיום החיים! מסתבר כדור הארץ צריך להיות במרחק מתאים ממרכז הגלקסיה כדי שיוכל לקיים בו חיים. צפיפות השמשות במרכז הגלקסיה גורמת לכך שאזור זה רווי בקרינה מסוכנת. אילו כדור הארץ היה קרוב מדי למרכז הגלקסיה, כמות הקרינה שהיתה מגיעה אליו היתה מונעת כל קיום חיים. למען האמת, גם כוכבים הנמצאים מיליוני שנות אור מאיתנו הכרחיים לקיום החיים בכדור הארץ, רק מכיוון שהם מאפשרים את מיקומנו הבטוח בגלקסיה.
נתונים מדעיים אלו שהתגלו רק במאה השנים האחרונות, מטילים אור חדש על מדרשים המספרים על קשר והשפעה בין כוכבים רחוקים לבין כדור הארץ. אולי המדרש מתאר שינוי שהתחולל בכוכבים רחוקים, ויצר בכך פעולת שרשרת אשר הביאה למבול בכדור הארץ; גם לא קשה לתאר תרחיש מדעי שכזה: לפעמים מספיק שכוכב מרוחק אחד לא היה מונע את המסלול של מטאור רב עוצמה אחר, כדי שהמטאור יגיע לכדור הארץ, ישפיע בצורה הרסנית על כח המשיכה הטבעי, ולגרום לגלי צונאמי קטלניים בכל העולם. מטאור שכזה, אשר לא נמנע בידי כוכב מרוחק, היה יכול לגרום למבול גלובאלי בכדור הארץ, ולכיסוי זמני של כל היבשות על ידי הים (המים היו כמובן חוזרים לבסוף לים, לאחר שהתנועה היתה נרגעת). מעניין לציין שגם מדענים רבים בימינו סבורים שהדינוזאורים נכחדו באמצעות מטאור שפגע בכדור הארץ.
אם הא-לוהים היה רק מקרב שני כוכבים מכימה למערכת השמש שלנו, ולפני כדור הארץ, ההשפעה שלהם לבדה היתה יכולה להביא לאסון כלל עולמי, גם ללא התנגשות ישירה (אפילו הירח מסוגל להשפיע באמצעות כח המשיכה על הגאות והשפל בכדור הארץ). ואולי זוהי באמת כוונת המדרש. מצד אחד יכול להיות שהמדרש מתאר מטאור שהגיע לכדור הארץ, פשוט מכיוון שהוא לא נמנע בידי כוכבים מכימה. ומצד שני אולי המדרש נאמר כפשוטו, וכוכבים (או מטאורים גדולים) הובאו מכימה לכדור הארץ, השפיעו על כח המשיכה בו, והובילו למבול עולמי. בכל אחד מהמקרים, המדרש מספר לנו על שינוי קטסטרופלי בכדור הארץ - המבול, אשר התרחש בציווי הקב"ה, תוך שינוי סדרי הטבע, ואפילו על ידי השפעה של כוכבים רחוקים ביקום.
 
ואמנם, ניתן להסביר את המדרש גם שלא מבחינה פיזית-מדעית. היהדות כידוע מלמדת אותנו שהיקום כולו נברא ומתקיים עבור מעשינו בכדור הארץ, ומעשי האדם משפיעים על הבריאה כולה, לטובה ולרעה. מסיבה זו, גם כוכבים שאין ביניהם שום קשר פיזי ממשי, עדיין יוכלו להיות מושפעים ממעשי האדם בכדור הארץ - כי מפעיל אחד לכולם.
המדרש מספר לנו על שינוי שהתחולל בכוכבים רחוקים מאוד, בגלל מעשי האדם בכדור הארץ. השינויים שהתחוללו שם, השפיעו על המצב הארצי כאן; כל אלה נועדו ללמד אותנו על הקשר שהבורא יצר בין כל חלקי היקום, המתקיימים ופועלים על פי מצבנו הרוחני בכדור הארץ. מאחורי קשר טבעי ועל-טבעי זה, עומד רעיון מוסרי חשוב, המלמד אותנו עד כמה חשובים ומכריעים הם מעשינו בעולם הזה, כמאמר הפסוק (ירמיהו לג): "כה אמר ה', אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי".
בין אם המדרש הוא מדעי, בין אם הוא מתאר קשר רוחני בין עולמות, או בין אם הוא נאמר רק כמשל - הוא מתאר עבורנו בצורה מוחשית ומעניינת רעיון מוסרי, חשוב ואמיתי מאוד.
 
בברכה,
דניאל בלס.

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה