חברה והשקפה

בעל לומד תורה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, בעניין בעל שלומד תורה כל היום - מצד אחד, ישנם שאומרים שבשאיפה להתחתן עם בעל שלומד תורה ולא עובד יש הרבה דמיונות והסיבות: הרוב מפסיקים ויוצאים ללמוד או לעבוד, לא כולם יכולים/צריכים/מסוגלים ללמוד תורה כל היום, לא כל אישה מסוגלת כלכלית ונפשית להתמסר לכך, מוטלת חובה על הגבר לפרנס ולכן צריך שיהיה לו מקצוע, וה" לא חייב את האישה להתחתן עם ת´ח אלא להיות טובה וישרה. מצד שני, יש גם סיבות רבות ללמוד תורה, למשל: שכר לימוד תורה שווה ככל המצוות יחדיו, לימוד תורה הוא סגולה לכל ההצלחות, כתוב ´והגית בו יומם ולילה´, העמל בתורה עוזר לבעל לעבוד על מידות טובות, כתוב בפרקי אבות: ´רבי נחוניא בן הקנה אומר: כל המקבל עליו עול תורה, מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ. וכל הפורק ממנו עול תורה, נותנין עליו עול מלכות ועול דרך ארץ´ - מכאן שעמל בתורה מקזז למעשה את עול מלכות ודרך ארץ שאלו בין היתר מיסים, מילואים וכו" (כפי ששמעתי מרב) ומוריד מהייסורים. עוד סיבה היא שכתוב בגמרא שנשים זוכות לעולם הבא בזכות ששולחות את בעליהם וילדיהם לתלמוד תורה ומחכות להם שיבואו וכו". האם הרב יוכל ליישב מעט את דעתי בעניין? האם ניתן באופן כללי לעמוד על דעה בנושא או שכל מקרה לגופו? ומה בדבר הביטחון בה" שאם האישה תעבוד זו תהיה ההשתדלות הראויה והוא יעזור? (האם זו בכלל סברה נכונה?) תודה מראש.

תשובה

 

שלום וברכה

 

מה טוב שאישה לוקחת גבר שחפץ ללמוד תורה כל היום ורק כאשר אונס הפרנסה והטרדות מונעות ממנו לעשות זאת היא נאלץ להביא לחם לביתו.

המעלות לכך הן רבות.

א.מדובר בגבר ירא שמיים בדרגה גבוהה יותר מאשר מי שלכתחילה לא חפץ ללמוד.

ב, כאשר אדם אנוס לצאת להביא טרף לביתו לא יורד שכרו מאומה והדבר נחשב כאילו הוא לומד כל היום גם בשעת העבודה מאחר וברצונו היה לומד כל היום ורק מחמת האונס הוא אינו לומד וכבר לימדו אותנו רבותינו שמחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה כאשר האדם אנוס ואינו עושה את המצווה ועל כן בוודאי עדיף לבחור בגבר שחפץ להקדיש את כל חייו לתורה ובוודאי מעלתו יתירה על פני כולם

מלבד זאת יתכן בהחלט שבורא עולם יסייע בידו שיוכל לעסוק בתורה כל ימי חייו ולא כולם חייבים לפרוש מהתורה, וכפי שהבאת את כל מאמרי חז"ל בעניין..

 

עלי והצליחי וה' יזכה אותך לבעל תלמיד חכם כלבבך אשר בתורת ה' חפצו ובתורתו יהגה יומם ולילה.

 

בהצלחה – בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה