אמונה

האם תלמוד, גמרא, מדרש משמיים?

  • כ"א אב התשע"ו
אא

שאלה

שלום רב! אני הבנתי שמשנה, זה תורה שבעל פה והיא ניתנה משמיים, ומדרש זה עוד פירוש של התורה, וגמרא זה התפלפלות על המשנה... לפי המסורת האם הגמרא גם משמיים? אם כן אז איזה מהתוכן שבה משמיים ואיזה של רבנים? האם המדרש הוא פירוש סובייקטיבי אישי או שגם הוא ניתן מלמעלה? ובהקשר לשאלות הנ"ל מה זה אומר בדיוק דרבנן ודאוריתא? מי אלו שנכללו ב - דרבנן? תודה רבה!!!

 

תשובה

שלום וברכה,

 

להסבר מהי משנה ומהי גמרא נא לראות כאן:

http://www.hidabroot.org/article/143610

 

גמרא אינה רק התפלפלות, אלא דיון וביאור להלכות במשנה, עם פסיקת הלכות.

 

מכיוון שהתורה חובנת בה את כל המצבים וכל השאלות ההלכתיות, אז הרי שכל דבר שמוציאים מתוכה הוא תורה.

כך לדוגמה, בתורה לא נכתב במפורש על מכוניות או נורות חשמל, אך ניתנו בתורה כללים הלכתיים שמתוכם יודעים הרבנים בבירור את רצון ה' לגבי מכוניות ונורות חשמל בשבת.

 

התנאים והאמוראים שפסקו את ההלכות - פסקו אותן מתוך הכללים שעברו במסורת התורה שבעל פה. התורה היא נצחית כי הקב"ה חזה את כל הדורות מראש, ולפיכך נתן בתורה כללים שיאפשרו לקיים אותה לכל אורך הדורות.

על כן, כל מה שדנים בו ופוסקים בו בגמרא ובהלכה - הם דברי אלוקים חיים. כי הם למעשה מוציאים מהכח אל הפועל את מה שהאלוקים חבן מראש בתורתו.

 

מכיוון שהאמוראים בגמרא חוקרים את המשנה ומוציאים מתוכה הלכות, אז הרי שדבריהם מבוססים על רצון ה' האמיתי בתורתו. ועל כן - הם דברי אלוקים חיים.

 

"כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש כבר נאמר למשה בסיני" (מדרש רבה, ויקרא, כב).

 

המדרשים הועברו בעל פה, והם מסורת עתיקה מאוד שעברה מדורי דורות עד שנכתבה לפני 2000 שנה בקירוב. המדרשים נועדו ללמד מוסר, ורבים מהם נכתבו כמשלים, אך יש בהם גם שמלמדים פרטים היסטוריים. כדי לדעת כל מדרש מה הוא מלמד, יש ללמוד מדרשים עם הפרשנים המסורתיים עליהם.

המדרשים נכתבו על ידי חז"ל כדי לספר מסורות שעברו מדור לדור, וכדי להביע רעיונות הגלומים בתורה, ועל כן הם מבטאים נדבך נוסף של התורה הקדושה.

 

מצוות שנקראות "מצוות דרבנן" הן גדרים וסייגים שפסקו החכמים לאורך הדורות עבור שמירת התורה ובמטרה להרחיק מעבירה (לדוגמה: חלק מדיני ייחוד, מספר שעות בין בשר לחלב ועוד).

מצוות שנקראות בשם "מצוות דאורייתא" הן מצוות שהצטוונו בהן עוד בזמן מתן תורה (כמו מצוות השבת, יום הכיפורים, השחיטה, ברית מילה וכו').

 

נא לקרוא בבקשה את המאמר הבא על סמכות חכמים:

http://www.hidabroot.org/he/article/2587

ומאמר על מחלוקות חז"ל:

http://www.hidabroot.org/he/article/82826

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורה שבעל פהמשנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה