שאל את הרב - כללי

שאלה על פרשת השבוע

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בספר בראשית מסופר על אברהם אבינו אשר הלך למיצרים ובדרך אמר לשרה אימרי כי אחותי את,בהמשך אותו דבר קרה עם אבימלך.לאחר מכן אותו מקרה קרה גם ליצחק עם אבימלך.(אומנם קיצרתי אבל המקרים בטח מובנים) השאלה היא מדוע אמר אברהם כי שרה אחותו? לכאורה כאשר יצא למצרים אומנם היה בניסיונו של ה" וזה ´אולי´ מובן כי פחד על חייו, למרות כי שאלת השאלות היא מה עם כבודה של אישתו, במקרה של אבימלך אין ספק לא באמונתו של אברהם בה" ובטח לא בכוחו הצבאי לכאורה לאחר שניצח עם 318 נערים 4 מלכים, ובכל זאת אמר לשרה כי היא אחותו בשני המיקרים היא נלקחה אך לא נעשה לה דבר. אותו אברהם שדיבר עם ה" שנלחם למען דודו לוט,לא נלחם בשביל אישתו? בסיפור יצחק הדבר מפתיע יותר מכיוון שחייו של יצחק מסופרים בתמצית רבה ודווקא סיפור זה ´זוכה´ למקום מכובד בחייו זה ששלוש פעמים קרה את אותו מקרה מעלה שאלה גדולה מה המסר שמועבר לנו? שמעתי המון תשובות כמו ´שאין לסמוך על הנס´התשובה אינה מספקת כלל!!! או ש´אברהם פחד על חייו´ ממש לא מספק!! הרי כולם ידעו מיהו אברהם נשיא ה" ובכל זאת גם הוא וגם בנו ´מסרו´ את נשותיהם ללא ´מאבק´ גם עם הם ´ידעו´שלא יואנה להם כל רע לכאורה,הם יכלו לדעת שאם יואמרו כי אלו נשותיהם היו אמורים לדעת כי לא יאונה להם כל רע. אומנם קשה להרחיב על הכתוב אך לעניות דעתי ישנו מסר גדול יותר ממה שנכתב עד היום. אני אביא דוגמא אחרת לכוונתי,כאשר אברהם מסרב לךקחת ממלך סדום את שלל המלחמה נמסרים על ידי הדרשנים בבית הכנסת כי דבר זה נעשה כי אברהם לא אהב מתנות ולא רצה שיאמרו כי מלך סדום העשיר את אברהם. לכאורה תשובה ´מוסרית´ אך לפני כן כתוב כי אברהם לקח מתנות מפרעה על דבר שרה ולאחר מכן מאבימלך על אותו דבר! יש פה ניגוד בדרשה!!!!אז עכשיו אפשר לומר שפרעה/אבימלך העשירו את אברהם. אני לדעתי מבין את התשובה אך ראשית עלי לומר כי הדברים נרשמים על דעתי ולא קראתי אותם בשום מקום, סירובו של אברהם לקחת שלל ממלך סדום נבעו מהעובדה שכאשר יגיע ה" להפוך את סדום אברהם יהי נקי כפיים ב´הגנתו´ על סדום ולא יהיה משוחד ככה לא יהי פתחון פה לומר ´אברהם מגן על סדום משום שהוא ´התעשר ממלכה´ מדוגמא זו רציתי להאיר כי לא תמיד התשובות הטרוויליות בדרשות נותנות מענה נכון לדברים! כך גם עם שלושת המקרים שכתבתי על אברהם ויצחק. אז נחזור לשאלה ´מהו המסר הגדול שאנו מקבלים משלושת המקרים הללו?´ ושאינם אותם תשובות שכבר שמעתי. בתודה.

תשובה

לכבוד השואל,

נא למחול על האיחור בתשובה עקב רוב פניות לאתר.

ענין המסר משלשת המקרים שציינת:

שמעתי פירוש חשוב ביותר מאחד מוותיקי ירושלים של הדור הקודם, הרב חיים יעקב גולדוויכט זצ"ל - חסיד בויאן ומחבר הספר "אסופות מערכות", שפירש את הענין ככה:

בהקדם מה שכתב האור החיים הקדוש, בפרשת יתרו פרק יט פסוק ה בד"ה עוד ירמוז למה שאמרו ז"ל:

"לפי מה שקדם לנו כי ענפי הקדושה נתפזרו בעולם, ואין מציאות להם להתברר זולת באמצאות ישראל וכו' וצריכין לרדת שמה לברר הטוב ההוא."

ופירש הוא ז"ל, שזו היתה תכלית הכונה בשעת יציאת מצרים, לצאת ב"רכוש גדול" (בראשית טו - יד), דהיינו לברר את ענפי הקדושה שנתפזרו, כלומר כוחות הקדושה שהיו טמונים במצרים, ולקחת את אותם הקדושות וללכת איתם לקבלת התורה. ולכן היו ישראל מוכרחים להוציא גם את חפצי הערך שהיו במצרים (וכדכתיב שמות יא -ב, ובגמרא ברכות ט:), לפי שהיה טמון בהם כוחות קדושות, ועבודת בני ישראל היתה להשתמש אח"כ באותם הכוחות לקבלת התורה ולקיום המצוות.

וכן היתה כוונת האבות הקדושים במעשיהם, וכידוע "מעשה אבות סימן לבנים" (תנחומא ט, מובא בפירוש הרמב"ן הקדוש לבראשית יב - ו), והיו מתכונים להוציא את הכוחות דקדושה מאותם מקומות נמוכים שהיו נמצאים שם, בכדי שיהא בזה הכנה לשיוכלו זרעם אחריהם להוציא את כל אותם הכוחות ממש בצאתם ממצרים (גמרא ברכות שם "א"ר אמי, עשאוה כמצודה שאין בה דגן וכו' ").

ואמר הוא ז"ל, שהיו כאלו מקומות שהיו כ"כ נמוכים במעשיהם וכגון בבית פרעה (מצרים נקראת "ערות הארץ" (בראשית מב - ט), ומובן שבית פרעה היא המרכז של טומאת מצרים), עד שאברהם אבינו לא היה יכול ליכנס לשם מרוב הנהגת הפריצות בכדי להוציא את הכוחות הרוחניות, והוצרך שאשתו שרה אמנו תעשה את העבודה הזאת. וכן היה, שלשרה לא אירע דבר בבית פרעה אלא להיפך עוד גרמה שייראו מהשם ע"י המכות שהכתה אותם בהם (פירוש רש"י בראשית יב -יז ד"ה על דבר) והיא זו שבזכות עבודתה את השם "הוציאה" משם צאן, ובקר, וגו' (בראשית יב - טז) כסף (מאבימלך - שם כ - יד, טז) [שמירה והרשות לעבוד את הארץ (ש"הוציאה" רבקה אמנו מאבימלך - שם כו- יא, יב)],לשיוכלו  אברהם אבינו וזרעו הקדוש אחריו להשתמש בהם לצורך עבודת הבורא.

[ואפשר להוסיף ראיה לדבריו ז"ל, כי בטעמו של אברהם אבינו למה אמר "אמרי נא אחותי את" אומרת התורה "למען ייטב לי בעבורך", ופירש רש"י על זה: ש"יתנו לי מתנות"; ולכאורה אין דרך אחרת להבין את הפשט בדברי רש"י אלו אלא על פי ההסבר הנ"ל.]

ואמר הוא ז"ל, שזה מרומז במדרש חז"ל על משלי: "היתה כאניות סוחר, ממרחק תביאר לחמה", שפסוק זה נאמר על שרה אמנו (עיין ילקוט שמעוני למשלי פרק לא), שהיא היתה יכולה ליכנס אפילו למקומות כאלו שאברהם אבינו לא היה יכול ליכנם שמה, ו"ממרחק תביא לחמה" - שמשם הביאה את הכוחות דקדושה בחזרה לאברהם אבינו. ואותו ענין יש לפרש ג"כ בלקיחת רבקה לבית אבימלך.

ובזה יש לתרץ למה לקח אברהם אבינו את הכסף מאת פרעה ואבימלך אבל לא ממלך סדום: דרכושו של סדום לא היה בהם שום ענין של עלייה והכנה כעת למה שיוציאו בני ישראל אחר כך בשעת יציאת מצרים, כי הרי תיקונם של רכוש סדום היה ע"י הפסדם, וכמו שנתגלה אח"כ בהשחתת העיר סדום ורכושתם כליל.

 וליתר ביאור תוכל לעיין בספר "אסופות מערכות".

בברכה,

רב נחום












 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פרשת שבועשאלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה