תורה ומדע

יהושע בגבעון

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב שאלתי היא כזאת אני לא בקיא כל כך בסיפור אבל איך יהושע ניסה לעצור את השמש כשבעצם כדור הארץ מסתובב סביב השמש ולא השמש סביב כדור הארץ אוכל בבקשה לקבל תשובה כמה שיותר מהר בתודה יהודי מאמין.שלום וברכה לפי האסטרופיסיקה המודרנית המתבססת על תורת היחסות של איינשטיין אין הוכחה חד משמעית בשאלה מי ניצב במרכז היקום, אחת מהיסודות בשיטת היחסיות שנתקבל על דעת כל המדענים בעשיריות השנים האחרונות הוא: שבנוגע ל"סיסטמה" של שני גרמים הנמצאים בתנועה יחסית אחד לשני, אי אפשר לקבוע מי הנמצא במצב של מנוחה, ומי המתנענע, ולא מפני החסרון בידיעה שלנו, כי אם מפני "טבע" הענינים, זאת אומרת שבנוגע לשאלה מה מסתובב סביב מה, אין למדע כל עמדה, ואדרבה - המדע שולל מענה ברור מהאמור. ועוד יותר - באם תמצאנה קושיות על שיטה אחת, יש דוגמתן גם בנוגע לשיטה השניה, וכמבואר בשיטת היחסיות בארוכה. מהאמור מובן - שבאם יבוא מי שהוא ויאמר שמאיזה טעם שיהיה בוחר לקבע שגרם פלוני עומד והשני סובב סביבו, אי אפשר מנקודת המדע - שתימצא על זה איזה סתירה.

תשובה

שלום וברכה

לפי האסטרופיסיקה המודרנית המתבססת על תורת היחסות של איינשטיין אין הוכחה חד משמעית בשאלה מי ניצב במרכז היקום, אחת מהיסודות בשיטת היחסיות שנתקבל על דעת כל המדענים בעשיריות השנים האחרונות הוא:

שבנוגע ל"סיסטמה" של שני גרמים הנמצאים בתנועה יחסית אחד לשני, אי אפשר לקבוע מי הנמצא במצב של מנוחה, ומי המתנענע, ולא מפני החסרון בידיעה שלנו, כי אם מפני "טבע" הענינים, זאת אומרת שבנוגע לשאלה מה מסתובב סביב מה, אין למדע כל עמדה, ואדרבה - המדע שולל מענה ברור מהאמור. ועוד יותר - באם תמצאנה קושיות על שיטה אחת, יש דוגמתן גם בנוגע לשיטה השניה, וכמבואר בשיטת היחסיות בארוכה.

מהאמור מובן - שבאם יבוא מי שהוא ויאמר שמאיזה טעם שיהיה בוחר לקבע שגרם פלוני עומד והשני סובב סביבו, אי אפשר מנקודת המדע - שתימצא על זה איזה סתירה.

בנוסף להנ"ל, אף אילו קבע המדע שכדור הארץ מסתובב סביב השמש, אין בכך כל סתירה למבואר בספר יהושע, אדרבה. זה אפי´ מרומז בלשון הספר שיהושע בעצם העמיד את כדור הארץ על מקומו, ורק לעיני ישראל היה נראה כאילו השמש הוא זה שעמדה דום.

וכפי שביאר בטוב טעם הגאון רבי אליהו זצ"ל בספר הברית,
[חלק א מאמר ט חוג הארץ - פרק יב] וכלשונו:

אמר יהודי הטוען:

ויגש אליו יהודי המשיב ויאמר:


"כמו שדברה התורה על ה´ יתברך וירד ה´ ויעל ה´ וירח ה´ כלשון בני אדם, וכמו שאמרה התורה ויתן לך האלהים מטל השמים (בראשית כ"ז). וכן ועצר את השמים ולא יהיה מטר (דברים י"א), וידוע שאין הטל והמטר יורד מן השמים אבל הוא מאדים העולים מן הארץ ומתהפך באויר העולם לגשם ומטר, כנאמר ואד יעלה מן הארץ והשקה (בראשית ב´), אך על שבני אדם חושבים כן, אמרה התורה כן".

"ובאמת נוע תנוע הארץ והלך מדי שנה בשנה לסבב את השמש ובכל יום ויום תסבב על קוטרה לנגד השמש, והיא שעמדה לאבותינו וליהושע כיום תמים בלי תנועה, והוא אף שידע בעצמו האמת אמר שמש בגבעון דום מפני שרצה לעשות פרסומי ניסא נגד כל ישראל, לכן דיבר בלשון עמו לפני הבנתם".


"ובזה מדוקדק הפסוק [ספר יהושע פרק י יב): לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר
בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה