שו"ת תשעה באב

מדוע ממשיכים עדיין לצום בתשעה באב ?

  • י' אב התשע"ו
אא

שאלה

אם במשך 2000 שנה צמנו ולא ראינו אולי הגיע הזמן לשנות. משל לחולה הנוטל תרופה אם הוא מתמכר אליה היא עלולה אף להזיק . במקום אבל לשמחה אותיות משיח .

נשלח לבלס

תשובה

נא ראה מאמרי "אפילו הפילוסוף לא הבין למה בוכים בתשעה באב":

http://www.hidabroot.org/article/70983

 

ה' כידוע קורא כל הדורות מראש, רואה מסוף העולם ועד סופו, וידע מראש מה שיהיה באחרית הימים. 

צום תשעה באב נקבע עוד מימי הנביאים לדורות - עד בוא הגאולה. ה' יתברך ניבא שבבוא הגאולה ישתנה תשעה באב ליום חג ושמחה: "כה אמר ה' צבאות, צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים" (זכריה ח, יח)

 

כלומר המהלך ההיסטורי נחזה מראש בתנ"ך, וכך החטא צריך להיות מתוקן עד בוא הגאולה.

  

אנו מתאבלים בתשעה באב כדי למלא את הסאה. דומה הדבר לטיפול באנטיביוטיקה לחולה, שאינו מועיל ביום אחד, אלא הטיפול יכול להימשך שבועות רבים עד שלא נותר אפילו וירוס אחד.

 

כל המצוות והתפילות של עם ישראל מצרפות זו לזו, דורות על גבי דורות, עד שתתמלא הסאה, ונזכה לגאולה השלמה שתביא גם לגאולת העולם כולו. זהו תהליך היסטורי חובק דורות ויבשות, של מודעות כלפי ה' ותורתו, עד לשיבת עם ישראל בתשובה שלמה בקרוב בעז"ה.

 

על כן הודיעו חז"ל: "כל המתאבל על ירושלים, זוכה ורואה בשמחתה" (תענית ל, ב). בזכות הצום אנו מזכירים לעצמנו את חשיבות בית המקדש, מחדירים לתודעתנו את מה שחשוב בחיים, ובכך זוכים לקרב את הגאולה, ולהיות שותפים בה! בכל שנה אנו גם נזכרים בחשיבות המצוות שבין אדם לחבירו, בחשיבות השלום, העבירות שבגינן נחרב בית המקדש, ובתוך הכרה זו אנו מתקנים גם את עצמנו. כי מי שלא מכיר את ההיסטוריה - נדון לחזור עליה. ועל כן יש בצום זה גם אבל וכפרת עוון על חטאי עצמנו, כפי שאמרו חז"ל: "כל דור שלא נבנה בית המקדש בימיו כאילו נחרב בימיו" (ירושלמי, יומא, פרק א, הלכה א).

 

בכל שנה אנו מזכירים לעצמנו את העוונות שבגינן נחרב בית המקדש, אך בו בעת, את העוונות שבגינן בית המקדש עדיין לא נבנה בימינו! עוונות של שנאת חינם, של גאווה, של רכילות ולשון הרע, של פגיעה בחברים, בשכנים ובכלל בעם ישראל. ההתרחקות מה' ומתורתו הקדושה. על כל אלה אנו בוכים - כדי לתקן את הדבר בנפשנו. 

על זאת ראוי להתאבל ועל זאת ראוי לבכות - כי רק על דבר שבוכים וצמים עליו, מכאן שמכירים בחומרו, אותו יש סיכוי לתקן!

בכל דור שבו אנו מתאבלים על בית המקדש אנו מתקנים את עצמנו עוד קצת לקראת בוא הגאולה השלמה, ומקרבים אותה אלינו.

 

אך גם ודאי שהתרופה הטובה ביותר לחולי החורבן והגלות היא ע"י תשובה. ודבר זה תלוי לגמרי בהחלטתו של עם ישראל, כפי שאמרו חז"ל: "אם ישמרו בני ישראל שתי שבתות מיד הם נגאלים" (שבת קיח, ב). ועוד אמרו שהמשיח יכול להגיד בכל יום ממש "היום - אם בקולו תשמעו" (סנהדרין צח, א). 

כלומר, אם עם ישראל ישוב לשמור את המצוות, מיד יגיע המשיח והגאולה בצורה הטובה והקלה ביותר.

כך שוודאי שהפתרון הטוב ביותר לקירוב הגאולה הוא חזרה המונית בתשובה, ורק אם חלילה עם ישראל לא ישוב בתשובה שלמה - אז תתרחש מלחמת גוג ומגוג הגדולה שתאלץ את החזרה בתשובה מפחד וייסורים, נקווה שלא נגיע לכך.

 

מכל מקום - הצומות שבכל שנה מזככים את הנשמות ומתקנות את החטאים המתרבים, ומונעים ייסורים נוספים בדרך לגאולה. צום תשעה באב מכפר בעד עם ישראל, מונע גזירות קשות, ומקרב את יום הגאולה שיבוא בקלות בעז"ה.

 

כן יהי רצון שנזכה לגאולה השלמה ובניית בית המקדש השלישי בקרוב.

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:צוםמשיח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה