אמונה

השתדלות מול אמונה בהשם

  • ד' אב התשע"ו
אא

שאלה

שלום! השאלה שלי כזאת: נגיד ויש לאדם איזה בעיה והוא עושה השתדלות לצאת ממנה , מתפלל , מתייעץ ומבקש ברכה מרב וכו' אבל עדיין הבעיה קיימת איך אפשר לדעת ולהבין שהכל זה מה' וכי ה' רוצה שיהיה לו רע ??

 

תשובה

שלום וברכה,

 

אין "רע" אמיתי בעולם הזה. כל רוע נובע כידוע מחיסרון (ולראיה: מדוע אדם מקנא וגונב וחומד? רק משום שהוא רוצה להשיג דבר שיש אצל חבירו). לעומת זאת השלמות נובעת מטוב, משפע, מהרצון להטיב (לכן רחמים ואהבה מתבטאים בנתינה). אלוקים הוא אינסופי ומושלם, אין אצלו גבולות ולא חסרונות משום סוג, ואין דבר שיוכל להשיג מן האדם, ומכאן שכל מה שעושה ה' הוא רק לטובה. הקב"ה ודאי אינו מעניש על חטאים בתורת נקמה, שהרי כל מטרתו היא להטיב לאדם, בדומה לאב שרוצה לקדם את בניו ולהועיל להם. 

 

כל אדם שעושה חטאים פוגם בנפשו, הייסורים נועדו לנקות את הכתמים והמומים המסוכנים שדבקו בנשמתו מגלגול זה וגלגולים קודמים, והמונעים ממנו להשיג את האור האלוקי בעולם הבא והנצחי. כשם שבעולם הזה כל חולה רוצה להתרפא ממחלתו, ומוכן לשלם על רפואתו ואף מודה לרופא שמנתח ומכאיב לו, כך גם כל נשמה מודה ליוצרה בעולם הבא על הייסורים שקיבלה, כי היא מבינה את תכליתם להטיב לה ולתקנה.

 

עלינו לבטוח בקב"ה בכל מצב, שהוא יתברך עושה הכל ברחמים ולטובה, ותפקידנו לקבל הכל באהבה. עלינו לשים עצמנו בידיו של בורא עולם כמו תינוק קטן בידי אמו. גם אם אמא לוקחת את התינוק לרופא כדי לקבל זריקה כואבת, התינוק לא חדל לאהוב את אמו, למרות תמימותו הוא יודע בפנים-לבו שאמו עושה הכל למענו ולטובתו, מתוך אהבה ולא מתוך שנאה. כולנו בניו ובנותיו של הקב"ה, ועלינו לבטוח בו יתברך שכל רצונו הוא להטיב לנו. ומתוך הביטחון נתגבר על כל הקשיים והפחדים.

 

ולגבי שאלתך -

אלוקים פועל דרך הטבע, ולכן צריך לעשות השתדלות בגבול הראוי והמקובל. ועם זאת לדעת ששום דבר אינו קורה במקרה, ועל כן לקבל את כל המצבים באהבה. כי הקב"ה עושה הכל לטובה, וגם כשיש ייסורים - זה בתורת ניתוח שנועד לרפא את הנשמה. התפילות וההשתדלות הן כדי שהניתוח יעבור מהר יותר, ונתרפא מהר יותר, ולא נזדקק לעוד ייסורים. אך הכל נועד לטובתנו, ושום דבר אינו קורה במקרה או לחינם.

 

כמו כן אל לנו לחפש יותר מידי אחר האושר בעולם הזה. עובדה שבעולם הזה אנו מזדקנים וחולים ומתים. לא נועדו להיות כאן מאושרים לנצח. אמרו חז"ל שהעולם הזה הוא כמסדרון שמוביל לאולם הגדול שהוא עולם הבא. המטרה האמיתית שלנו פה היא לקיים כמה שיותר מצוות, ולאסוף יהלומים לעולם הבא.

 

אנו מבקשים להיפטר מן הסבל - כי הוא מקשה עלינו לקיים את המצוות. אך צריך לקבל את הייסורים באהבה, ועם זאת לבקש מהקב"ה שיקל את הייסורים, ויאפשר לנו לעבוד אותו בנוחות. לרוב התפילה עצמה היא זו שמזככת את הנשמה - ובדרך זו מסירה את הצורך באותם ייסורים.

אך יש ייסורים שנקבעו לנשמה עוד לפני שהיא ירדה לעולם (כמו עיוורון מלידה למשל), ולדבר כזה אין רפואה, כי זהו חשבון מגלגולים קודמים עם אותה נשמה, ואין דרך אחרת לתקנה מלבד באותם ייסורים שנקבעו לה.

 

נא לראות את התשובה - 

יעקב שואל: "חברי חזר בתשובה ולא מוצא פרנסה. מה ניתן להשיב לו?"

https://www.hidabroot.org/he/article/130581

 

וכמו כן, נא לעיין בבקשה בסדרת המאמרים שכתבתי בנושא:

 

אם הכל לטובה - אז למה צריך להתפלל?

https://www.hidabroot.org/he/article/3024

 

אם אבא אוהב - אז למה כואב?

https://www.hidabroot.org/he/article/125233

 

מלך אבא או חבר - כיצד להביט על אלוקים?

https://www.hidabroot.org/he/article/95502

 

אבא גדול ואבא קטן:

https://www.hidabroot.org/he/article/99775

 

האם יש תשובה לשאלת איוב: למה ה' ברא סבל בעולם?

https://www.hidabroot.org/he/article/88622

 

למה אלוקים ברא את האדם?

https://www.hidabroot.org/he/article/109596

 

10 הוכחות לכך שה' אוהב אותך, על אף הייסורים

https://www.hidabroot.org/he/article/798

 

האם העולם הוא ברובו רע? האם רוב האנשים סובלים בעולם?

https://www.hidabroot.org/he/article/145619

 

בעזרת השם יתמלאו כל משאלות לבך לטובה.

 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:השתדלותאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה