אמונה

גן עדן

  • ה' אב התשע"ו
אא

שאלה

שלום רב- במקורות כתוב במפורש, שעל ידי כיבוד אב ואם למשל, מאריכין חייו של האדם. כך בפירוט רב בפרשת בחוקותי כתוב - מה השכר אותו מקבל האדם אם הוא הולך בדרכי השם, ומה העונש אם הוא לא מקיים. לא מצאתי סימוכין במקורות, על כך שאדם אשר הולך בחוקות השם, נכנס לגן עדן. אודה לך אם תפנה אותי למקורות מהם ניתן להבין ששכרו של אדם ישר / צדיק הוא כניסה לגן עדן- תודה מראש

 

תשובה

שלום וברכה,

ישנם פסוקים רבים בתנ"ך המעידים על שכר ועונש בעולם הבא:

https://www.hidabroot.org/article/111165

לגבי מצוות כיבוד הורים: 

על דרך הפשט - מצוות כיבוד אב ואם מאריכים את חייו של האדם בעולם הזה, אך יש בהם גם רמז לחיי העולם הבא, שהם חיי נצח שאין להם סוף.

הגמרא מספרת על בן אחד שקיים את מצוות אביו, וטיפס על העץ לקיים מצוות שילוח הקן, אך נפל ומת. חז"ל השיבו מספר תירוצים על מקרה זה, והראו שהיו חשבונות שמים פרטיים ומיוחדים עם אותו הבן, שמנעו את אריכות חייו למרות המצוות שקיים. ניתן להבין מדבריהם שבאופן רגיל - מצוות כיבוד אב ואם אכן מאריכה את החיים בעולם הזה - רק ישנם מקרים פרטיים ונדירים שמונעים הטבה זאת.

למה הדבר דומה? לחייל ששואל את מפקדו בקרב: "מדוע אני צריך לחבוש קסדה? הרי יש חיילים שחבשו קסדה ונפגעו בראשם למרות זאת!" - שאלתו כמובן לא הגיונית. הקסדה מגנה על הראש ברוב המקרים, בדרך הטבע הרגילה, אך ודאי שיש מקרים של פגיעה ישירה ויוצאת מן הכלל, שבהם אף קסדה לא תעזור. 

באופן דומה, מצוות מזוזה מגנה על הבתים ברוב המוחלט של המקרים, כמו שמצוות כיבוד אב ואם מאריכה את החיים של רוב האנשים שמכבדים את הוריהם, אך ישנם מקרים היוצאים מגדר הרגיל - חשבונות שמים מיוחדים עם אותה נשמה - אשר אינם מבטלים את הגזירה.

  למרות זאת לימדו חז"ל, שמצוות כיבוד הורים - לא נאבד שכרה גם במקרים של נפטרים קודם זמנם. הם יזכו לקבל את עיקר שכרם בחיי הנצח של העולם הבא.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גן עדןשכר ועונש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה