חברה והשקפה

השגחת הבורא

  • כ"ח תמוז התשע"ו
אא

שאלה

שלום. עלתה במוחי השאלה מדוע ישנם דברים אשר אנו רואים כטבע והם אינם משתנים וחלים תמיד ואף פעם לא קורה אחרת (כמו מים שזורמים מלמעלה למטה , שמש שלא שוכחת לזרוח ולשקוע, ירח שמופיע בלילה ושמש ביום, כוח הכבידה וכדומה הכוונה דברים שלא משתנים) ולעומת זאת יש דברים שגם כביכול הם מוגדרים כ'טבעיים' אבל בהם כן קורים ניסים והם כן משתנים שלא על פי 'חוקי הטבע' ( לדוג סרטן שפתאום נעלם כלא היה, מקרים של אותה תאונה מחרידה שאחד יוצא ללא פגע והשני מת , ועוד כל מיני תופעות 'על טבעיות' שקורות) ברור לי שכשאני אומרת טבע הכוונה היא הבורא הטביע שכך נתרגל לזה וזה בעצם השגחה מדוקדקת מהבורא ,אני רק מסוקרנת לדעת למה ה' קבע מצבים טבעיים שהם אף פעם לא ישתנו וכאלו שרואים בהם היפוך מחוקי הטבע הרגילים. מקווה שניסחתי את שאלתי בצורה מובנת. תודה מראש

 

תשובה

שלום וברכה,

בתהילים נאמר "חוק נתן ולא יעבור" - פירוש הדבר שהקב"ה קבע חוקים בבריאה, שעל פיהם יתנהל הטבע. הקב"ה פועל באמצעות הטבע, שאליו אנו מתרגלים.

אך מידי פעם הקב"ה שובר את הטבע, ומזכיר לנו שהכל נעשה בכל רגע ורגע מידו יתברך. 

למה הדבר דומה?

למלך שביקש מאמן דגול לבנות לו פסל של סוס. אך האמן בנה פסל שנראה כל כך אמיתי, עד שאנשים ברחוב לא מבחינים כלל שזהו פסל, ולא מתרשמים ממעשי האמן של המלך. מה עשה המלך? ביקש שיחצו את הסוס לשניים, ברגע שעשה זאת, הנה כל המון העם משתוממים ומפלאים לנוכח היצירה המדהימה של האמן לכבוד המלך.

כך גם הטבע נראה כאילו נוהג כמנהגו התמידי, כשהוא למעשה נעשה בכל שנייה ושנייה ברצון אלוקי מוחלט. אז לעיתים הקב"ה עושה נסים (כמו חציית ים סוף) שמעידים שהכל הוא נס.

גם בחיינו הקב"ה לעיתים עושה נסים, שהם מעבר לכל צירוף מקרים, ומזכירים לנו שכל חיינו מתנהלים בהחלטה אלוקית. 

נא לראות גם:

http://www.hidabroot.org/article/204058

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:טבענסהשגחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה