חברה והשקפה

מחלוקות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לכבוד הרב שלום ברצוני לשאול שאלה שמטרידה אותי כבר הרבה זמן מה ענין המחלוקות בתורה ובגמרא אני מבין לגבי הלכות מסויימות שחכם אומר דבר מסויים וחכם אחר אומר דבר אחר... אם אפשר לקבל הסבר או משל בשביל להמחיש את הענין אני אשמח לשמוע וזה גם יותר מסתדר לי אך יש מחלוקות בגמרא שאינם מובנות לי מכיוון שידוע שחז´ל הרבה פעמים לוקחים מקרה מסויים מהתנ´ך וכל חכם אומר משהו אחר שפה כבר לא מדובר על הלכה פה מדובר על מאורע ועל סיטואציה שקרתה בעבר מההיסטוריה שבה כבר אין מקום לשניים שצודקים השאלה היא איך חכם יכול לפרש מאורע שמתומצת בתנ´ך ולתת עליו עוד אינפורמציה שאין שום מסמך כתוב על זה ושחכם אחר אומר על אותה סיטואציה משהו אחר לחלוטין כאן מוכרח שיהיה אחד שצודק ואחד שטועה... אשמח לקבל תשובה שבוע טוב לכולם

תשובה

שלום וברכה

כאשר שני חכמים נחלקים במעשה שהיה איך היה אין הכרח ששניהם צודקים בפן המעשי המציאותי אלא אחד צודק בפן המעשי והשני בפן רוחני שוהא רק כמשל למציאות.

דוגמא ידועה הוא מחלוקת ר´ אליעזר ור´ יהושע מתי נברא העולם בניסן או בתשרי, והביאור על כך הוא שאכן העולם נברא בצורתו הגשמית בניסן אולם כבר בתשרי היתה בריאה רוחנית של עולם במחשבת הבורא וכמבואר בהרחבה בספרי האר"י.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בריאת העולםמחלוקת חכמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה