תורה ומדע

בקשר לשמיטות העולם

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס´ד הרב מנשה ישראל ענה לאחד השואלים ש ´אין לדעת לגבי זכות הבחירה של היצורים בעולמות הקודמים ולגבי אם קיבלו תורה ואיזה תורה נתן להם´ הרי כתוב בתורה שיש מעמד הר סיני בו הקב´ה מוריד תורה לעולם (ולפי המדרש המלאכים לא חפצים בכך), ובתורה כתוב כל המצוות של עם ישראל, ושעם ישראל הוא עם הנצח) לא הרחקתם לכת עם כל פילפולי הקבלה? הידברות הוא הערוץ שתרם לי המון לחיזוק הדתי, ואני חייב לו רבות - אבל אין אתם נזהרים שחס ושלום תבואו לידי הטעיה? האם הדברים עוברים סינון ובקרה? אני מאמין ורוצה להמשיך להאמין באמונה תמימה בתורה ובשלוש עשרה העיקרים -ונידמה שהדברים שאתם כותבים בתשובה הזאת ממש פוגעים בזה חס ושלום. ואם תאמרו שהתורה מתייחסת רק לשמיטה הזו אז מה פשר ´בריאת התורה תתקעד דורות לפני העולם´ ולפי המתואר זו הפעם הראשונה שהיא יורדת לעולם. אני לא יודע אם צריך להיות מקובל כדי להעלות השערות כאלו, אני ודאי מאמין בקבלה ובחכמי ישראל, אבל לבדי ובעצמי התפלפלתי כבר לפני זמן רב האם ישנם עוד גלגולים לעולם או עוד תרבויות שונות שגם להם יש תורה והקב´ה מכוון לפי רצונו. הגעתי למסקנה שהדברים גדולים עלינו ממילא. הקב´ה הרי כיתרו אמת וכל דרכיו אמת, ועל כן לא יכתוב שעם ישראל הוא עם הנצח רק כדי לסבר אוזננו. אני בוחר להאמין באמונה שלמה בתורה בצורה תמימה, למרות שאני לומד ואלמד בלי נדר בעזרת ד" וברצונו קבלה, ובשלוש עשרה העיקרים. אשמח אם תענו לי תשובה שתגרום לי להבין שטעיתי בהבנת הניסוח של תשובותיכם. בכבוד רב

תשובה

שלום וברכה

לא הבנתי בדיוק מהו הנקודה הבעייתית שמצאת בדברי.

אין ספק, שבצורת העולם הנוכחית היה מעמד הר סיני, לאחרי שהקב"ה בחר בעם הנבחר, כתכלית הבריאה. ונתן לנו את תורתו המצויה עתה בידינו ללא כל שינוי. אין שום הבדל לגבי מה שהיה בצורות העולם שקדמו לזה הנוכחי, אין לנו שום עניין לחקור בזה, אלא לגבי הידע עצמו שהיו נשמות מעם ישראל שבעצם כבר היו פעילות בשמיטה הקודמת  כנשמת משה, נח, ועוד.

הידע הזה הוצג רק כטיעון כלפי ויכוח על הוכחות כביכול ממה שיש בבטן כדור הארץ יצורים עתיקי יומין, ועל זה באה התשובה שהכל מאותו העלם גדול שאין אנו יודעים בו, ושלפי חלק מהמקובלים כדור הארץ כבר היה מאוכלס בעבר ביצורים שלפני צורת העולם הנכוחית.

וכל צורות העולם באות אחת אחרי השניה, מתוקן יותר לקראת התיקון הסופי והמושלם. הרי גם בתלמוד כתוב שאחרי תום צורת העולם הנכוחית תהיה אלף שנים שביתה שלאחריה הקב"ה יחדש עולמו בצורה אחרת, כשנשמות עם ישראל הצידקים יעברו מהעולם הנוכחי לעבר העולם הבא.

ואתה צודק בהחלט שכל הדברים הללו גדולים עלינו מאוד, ואין אתנו יודע עד מה, ועדיף לא להתעסק בזה אם לא לשם תשובה לאלו המבקשים לערער את אמונתינו.

ואשמח אם תכתוב שנית איזה נקודה עוררה אצלך בעיה, בכדי שאוכל לתקן את הדברים ולא להביא חס ושלום לידי מכשול.

בהצלחה - מנשה ישראל



להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה