אמונה

בשבילי נברא העולם?

  • י"ט סיון התשע"ו
אא

שאלה

שמעתי שצריך אדם לאמר ולהאמין בכך ש"בשבילי נברא העולם" ולולא אני העולם לא מתקיים. אימרה זו קשה מאד לתפיסה כיוון שזה לא הגיוני שאלוקים צריך את האדם והעולם זקוק לו, יש הרבה מאוד אנשים. הרי אם האדם הזה "הולך" אלוקים שם אחר במקומו, זו לא בעיה בשבילו. אז מה כל כך מיוחד בכל אחד? ולמה אומרים שכשאדם מתגבר על יצרו או עושה מצווה הוא עושה "נחת רוח" לה'? אלוקים לא באמת צריך נחת רוח, ולמה יש אנשים שהוא מקפיד איתם ברוחניות כל כך, והם עולים בדרגות רק מיראה למרות שהם לא חפצים בכך, למה הוא אינו יכול לתת להם לבחור לעשות מה שהם רוצים בלי להעניש אותם? הרי אם יש עונש לאדם על הדרך הלא טובה שיבחר זו לא באמת בחירה חופשית זה יותר איום ואילוץ. אשמח אם כבוד הרב יתייחס לנושא ויבהיר את מה שצריך.
 

תשובה

שלום וברכה,

כל אדם הוא עולם בפני עצמו, ומיוחד במינו, כי הוא קיבל נשמה אלוקית. גם אילו לא היו אנשים אחרים בעולם, אלוקים היה ממשיך לקיים את העולם עבורו. וזו ההוכחה שכל אדם ואדם חשובים לפניו כעולם מלא. למה הדבר דומה? לאבא שיש לו עשרה בנים, והוא אומר להם שבנה את ביתו כדי לגדלם, וכל אחד מהם היה חשוב מספיק כדי לבנות עבורו בית זה.

"בשבילי נברא העולם" - אין פירושו שאלוקים זקוק לאדם, אלא פירושו, שאלוקים ברא את העולם עבור האדם. וכל אדם נברא בצלם אלוקים.

אלמלא האדם - לא היה ה' יוצר את העולם. בנביא נאמר: "אם לא בריתי יומם ולילה - חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיהו לג, כה).

אלוקים אינו מעניש כדי להעניש, אלא מטרתו היא להטיב לאדם, בדומה לאב שרוצה לקדם את בניו ולהועיל להם. יכול ילד לשאול: "מה אכפת לאבא שאני אלמד בבית ספר? מה אכפת לאבא אם אוכל כל היום ממתקים? מה אכפת לאבא שאדבר יפה ואתנהג בנימוס?" - כי אין הילד מבין בגילו הצעיר שכל מה שעושים אביו ואמו נועד רק לטובתו ותועלתו העתידית, ולא לתועלתם.

דע כי ביהדות, המושג "גיהנום" לא נועד סתם כדי לסבול ולהעניש, אלא זהו מקום של תיקון לנשמות. הגיהנום הוא כמו ניתוח. האם אדם חולה לא רוצה שינתחו אותו כדי להציל את ידו או רגלו? אדם אומר תודה למנתח, ואפילו משלם לו. כל מי שעושה חטאים פוגם בגופו, הייסורים בעצם מנקים את הכתמים שדבקו בנשמתו. 

אמרו חז"ל שלעתיד לבוא גם על הרעות נאמר "הטוב והמטיב" מכיוון שנבין כיצד הן מטיבות איתנו. כל הנשמות בעולם הבא מבינות את התיקון שעברו וכיצד ה' הטוב ריפא אותן ורומם אותן מכל פגמיהם.

הרשע סובל רק בגלל שהוא מתנגד לטבעו האלוקי, ממש כאותו אדם שמכניס את ידו לאש, ואחר כך נכווה. כך הרשע ששומע לתאוות לבו מפיל את עצמו, ופוגע ברוחניותו. הוא מגיע לעולם הבא כבעל-מום, החטאים והתאוות נדבקו בו, ועליו להתנקות מהם ולהבריא מהם.

משום שהקב"ה מרחם גם על החוטאים, לכן נתן בידם אפשרות לעשות תשובה, וגם ברא גיהנום וגלגולי נשמות שמאפשרים להם להתנקות מחטאיהם ולזכות לחלק בגן עדן. 

שאלת על הבחירה החופשית. הבחירה היא רק אם להזיק לעצמך או לשמוע לאבא. ממש כאותו אחד שבוחר לעשן למרות שהוא יודע שהדבר יזיק לו בעתיד, והשני בוחר לשמור על אורח חיים בריא. התורה היא ספר הוראות היצרן שמלמד אותנו כיצד להימנע מלהזיק לעצמנו בעולם הזה ובעולם הבא. התורה מלמדת אותנו כיצד לבנות זוגיות טובה, חינוך ילדים טוב, ולהיות מאושרים יותר גם בעולם הזה וגם בעולם הבא. מי שמחליט לפעול על דעת עצמו - מזיק לעצמו, גם אם הוא נהנה לרגע מעשן הסיגריה או הסם הממכר.

אך כמו שיש בחירה חופשית לבחור ברע ולהזיק לעצמך חלילה, כך גם יש בחירה בטוב. יש אנשים שבוחרים להיות ממוצעים ובינוניים, ויש אנשים שמשקיעים בלימוד תורה, שמשקיעים בתפילה בכוונה, שמשקיעים במצוות, שמשקיעים בגמילות חסדים, והם בוחרים עד כמה להיות טובים - וכגודל המצוות כך גם גודל השכר והקירבה הרוחנית לבורא בעולם הבא, שהיא מקור האושר האמיתי.

ואם רצונך להבין, למה אלוקים ברא את האדם, ומדוע נתן לו בחירה חופשית מלכתחילה, אבקשך לקרוא חוברת שכתבתי בשם "שיחה גורלית", אשר מתארת דו-שיח עם הבורא, ומשיבה על כל השאלות באמונה. לקריאת החוברת, חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית". אני בטוח שתהנה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תכלית הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה