חברה והשקפה

איך מתמודדים עם נפילות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לפי מיטב הבנתי עד הלום, וכיכולת התפיסה היהודית העכשווית שלי, תכלית בריאת העולם היקום וכל שאר המרכיבים הגלויים לנו והנסתרים לנו שנתגלו ושטרם נתגלו היא בצורה הכי פשוטה שרצה הקב´ה להטיב עם ברואיו. דבר שנתן לי המון כוח מהפשטות שבו, שתמיד בכל מצב בו באדם נתון יזכור שהעולם לכבודו נברא ואלוקים אוהב אותו למרות הכול, נקודת אור ואופטימיות אינסופית לכל אדם רחוק ככל שיהיה, ועמוק ככל שיהיה בעולמות אחרים וזריח לו והמתועבים לריבון העולם. מתוך תפיסה יפה זו, לפי מיטב הבנתי, ברא אלוקים את יצר הרע בעולם על מנת להיטיב עם ברואיו בזכות ולא בחסד, כלומר במאמץ אישי של כל אדם ואדם, כוח המתנגד לאדם ומערים עליו קשיים. כעת לאחר ההקדמה, אני חש לפעמים ששתי הכוחות המנוגדים הללו שבי, האחת- הנשמה הטהורה והנצחית הקיימת באדם השואפת למקור מחצבתה, והשני - יצר הרע, תכלית הגשמיות ועולם החומר הם 2 אישיות בפני עצמן, זה ממש מתסכל ומבלבל אותי והקרב פשוט קשה מנשוא. ופעמים אני מרגיש כמו האומר - אחטא ואשוב, ולפעמים שפשוט אין לי סיכוי באותה סיטואציה, פעמים אני מתגבר, ולרוב, ברוך ה", מאז ההתחזקות והחזרה בתשובה אני יותר חזק ופחות נכשל במקומות שרציתי לשנות ולתקן, אך עדיין יש נפילות ואז אתה מרגיש שכל מה שבנית עד כה נחרב ואיבד מעצמו, כאילו אומר לעצמי - הנה התקדמת, אתה בדרך הנכונה, נכנסים בי כוחות רוחניים אני מתעלה, מזדכך, ואז נופל לתחתית תהומות זו הרגשה נוראית, ומאוד מרחיקה אותי מאלוקים ומהרצון לעבוד אותו הן ברמה הרגשית, והן שאתה מרגיש בזוי ונכלם לעמוד לפניו אחרי הנפילה המדוברת. אציין גם שכרגע אני עובד את ה" בעיקר מהרגש, שכל תורני עוד לא קניתי. וכאמור כל העניין מוליד ספקות, ושוב שאלות מחודשות, ואז שוב מתחזקים ואוספים את עצמינו ומרגישים עלובים ונכלמים כאב המורד בבנו, ובבושה מתחילים שוב לנסות לעבוד אותו, איך אני אמור להמנע מהמקרים הללו, האם ישנה אפשרות כזו בכלל? אני מרגיש שהיצר הרע שלי הוא מתחזק עימי ככל שאני מתחזק רוחנית, שהוא שם והוא חכם וערמומי והוא מצילח בזה! ואז אתה תופס את הראש ואומר איך הייתי כל-כך טיפש, כל התהליך המדובר ממש ממוטט נפשית לפעמים. וגם מחסן, אך תהליך ממש קשה. בעצם, אחרי כל זה, האדם לא יכול להסתגר בפני העולם בשביל לא ליפול, אך גם צריך להחשף אליו במינון נכון, ובמידה נכונה, איך אני עושה את זה? איך אני הולך על החבל הדק הזה? האם אני צריך לבצע הקרבות מרחיקות לכת? האם זה בריא לי נפשית? איך אני עושה לי רב? איך אני קונה הנהגה רוחנית בריאה ונכונה לי? סליחה על האריכות, אני יודע שזה שאלה מורכבת ושלא פשוט לענות עליה, אך אשמח לשמוע תשובה כלשהי, תודה מראש, ואתם עושים עבודה של חסד, ומאירים את הלבבות.

תשובה

שלום וברכה

היצר הרע הוא כוח המתנגד לרצון האדם לעשות טוב וזאת היא תכלית בריאתו למרות שהמטרה של שני הכוחות שנבראו בעולם הם שויים לקרב את האדם לבוראו אולם כמובן שהכוחות נראים כמנוגדים זה לזה מעצם תפקידם בעולם.

גם כאשר האדם מתגבר על יצרו, עדיין לא הכניעו כליל והיצר עדיין מנסה להכשילו שוב, רבות יש לעמול כדי להגיע למצב שברצות ה´ דרכי איש גם אויביו ישלים עימו ואין זה בקלות כלל, כאשר מגיעים לדרגה זו שהיצר משלים עם האדם הרי אין לו כבר בעצם מה לחפש בעולם בעולם הזה כי כל תכלית הקיום בעולם היא לעמול ולקבל שכר וכאשר אין יותר עמל אין כל מטרה לקיום האדם.

מבואר בספרים שמטרת היצר בהכשילו את האדם בחטא, אין עיקרה החטא עצמו אלא עיקר מטרת היצר היא להביא אח"כ את האדם ליאוש, ובכך יוריד אותו לבאר שחת, ועל האדם לחזק את עצמו ולזכור כי בורא עולם יודע שעפר אנחנו ואנו יכולים ליפול בחטא כאשר היצר מתגבר עלינו ועל כן נתן לנו דרך תשובה כי שנוכל לתקן את עצמינו מיד מחדש ולהמשיך את עבודתינו כרגיל.

לאחר החטא יש לזכור כפיי שציינת שבורא עולם ממשיך לאהוב אותנו יותר מתמיד ומצטער על כשלונינו וממתין לבקשת הסליחה ולהמשך עבודתינו, כך שלמרות הבושה מהכישלון חשוב לזכור שהאדם מסוגל לחטא מחמת חומרו, והתשובה מנקה אותנו לגמרי מהליכלוך ואהבת ה´ אותנו נשארת תמיד.

בקשר לדרכך בעבודת ה´ ראוי מאוד ליצור קשר עם רב ירא שמיים המכיר את עולמם של בעלי התשובה, שיכיר אותך ויידע להדריכך איך להתקדם ולהתעלות בדרך נכונה ולא לעלות בדרך שתוריד אותך לאחר מכן מטה מטה.

עלה והצלח - בנימין שמואלי 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תשובהחטא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה