חברה והשקפה

טעות טבע

  • כ"ז ניסן התשע"ו
אא

שאלה

כבוד הרב שלום אם הבורא שלנו וכל הבריאה שהוא עשה בצורה כול כך מדוייקת עד האטום הקטן ביותר איך קורה שנולדים חיות עם מומים ובני אדם נולדים עם מומים בגוף בשכל מה שנקרע "טעות טבע" האם הדברים קוראים ללא השגחה? האם השם יצר תבנית מסויימת של יצירת חיים מסודרת ומתוכננת אבל ההשפעות של העולם כמו כמיקלים ותרופות שיצרנו וההתפתחות והקרינה "מקלקלות" את התבנית הזאת? מקלקלות את היצירה המושלמת ואין כבר השגחה על כך כי בעצם העולם הזה רק מסדרון ואם קרה שנולדת " דפוק" זה יכפר לך בעולם הבא? לא מבינה וקשה לי אם זה

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
בעלי החיים נבראו על פי דנ"א גאוני בתחכומו, העולה באורכו על הספריות הגדולות ביותר בארה"ב. אפילו התא הקטן ביותר באצבע שלך מורכב יותר מכל העיר ניו-יורק. מה שמוכיח שלא נבצר מהבורא דבר. חכמתו היא מעל ומעבר לכל חכמה אנושית, וטובי המדענים משיגים רק מקצת החכמה של העולם הזה. כך שמציאות של פגמים ודאי לא נובעת מ"טעות".
 
למעשה, גם ה"קלקול" שאנו רואים בבריאה - נועד במטרה מכוונת מראש עבור תכלית הבריאה. מאז חטא האדם הראשון, ירד העולם כולו בדרגתו. מאז ועד הגאולה - העולם החומרי נועד להסתיר את הבורא מאחורי ה"טבע", כדי לאפשר לאדם לבחור בין טוב לרע באופן חופשי, כאשר המציאות נתונה בידיו לתקנה. בדרך משל, העולם דומה לפאזל שקונים בחנות  - ומי יקנה פאזל שכל חלקיו כבר מורכבים? החלקים נועדו להיות מפוזרים במטרה שהאדם ירכיבם. כך המציאות נועדה להיות חסרה כדי לאפשר את הנסיונות והאתגרים שבתוכה, ביניהם גם האתגר של האכזריות שאנו רואים בטבע, פגמים גנטיים, מחלות, וחוסר השלמות למראה. הכל חלק מאותו ניסיון שנועד ללוותנו בחיים אלה כדי לאפשר את בחירתנו. זהו אתגר, ובאתגר חייבים להיות קשיים ושאלות. המציאות אמורה להיות מאתגרת כדי לפתח את הנשמות שלנו, ולהוביל אותנו לגבורה.
 
עם זאת, יש בפגמים אלה עומק רב יותר:
ניתן לראות את הבריאה כסוג של מראה - אשר משקפת את מעשי האנושות. ככל שהאנושות מוסרית יותר, כך גם טבע בעלי החיים מתעלה, וככל שהאנושות יורדת - גם הטבע נוהג בחוסר שלמות למראה, באמצעות רעידות אדמה, סופות, מומים וכו'.
 
הקבלה מוסיפה ומלמדת אותנו על מציאות רוחנית של גלגולי נשמות. פירוש הדבר שנשמות מתגלגלות בבעלי מומים כדי לתקן עוונות קודמים - לפי האיבר או המעשה בו פגמו, וחלקם מתגלגלים אף בבעלי חיים.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה