שו"ת פסח

למה זוכרים את המצה כל כך

  • י"ב ניסן התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב יש לי שאלה שמאוד מפריעה לי על פסח. למה מכול סיפור יציאת מצרים שהיה מלא ניסים מטורפים... זוכרים איזה קטע קטן ולא חשוב לכאורה שפשוט לא היה להם הרבה זמן עד שיתפח ובגלל זה אוכלים שבוע שלם מצות על זה...???

תשובה

שלום וברכה

שאלה יפה ועמוקה שאלת. התשובה לכך היא בכמה וכמה עניינים עקרוניים שכל אחד ואחד מהם מיישב את הדברים ברובד אחר

אכתוב בקצרה הסבר אחד.

מטרת הפסח עיקרה להחדיר בנו את האמונה העמוקה הפנימית בקיומו של הבורא לעולם וביכלתו לשדד את הטבע ולעשות בו כרצונו. עשרת המכות היוו ראיה שהקב"ה שולט בכל הכוחות בעולם. כאשר אנו מספרים את יציאת מצרים אנו מספרים על עשרת המכות ועל כך שבורא עולם עשה כרצונו במצרים. 

הנביא אומר ירמיהו פרק ב 

(ב) הָלֹךְ וְקָרָאתָ בְאָזְנֵי יְרוּשָׁלִַם לֵאמֹר כֹּה אָמַר יְקֹוָק זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה: מעשה שנראה על פניו כביכול מטורף, הליכת עם שלם עם ילדיהם למדבר ללא מזון ומחיה מלבד שק של בצק לא מוכן, מראה על ידיעה ברורה של עם ישראל באותו זמן שאין להם מה לחשוש ואין להם מה לדאוג ושהיה להם ברור כתומאה מהניסים והנפלאות שהם ראו בעיניהם במצרים, שיש להם על מי לסמוך.
המצה מראה לנו שעם ישראל חי אז בידיעה ברורה וללא כל ספק באמיתות הבורא יתברך ושניתן לסמוך עליו שלא יחסר להם מאומה גם במדבר, הם ידעו שלבורא עולם המדבר והיבשה הינם שווים, כמו שיכול לתת מים בארץ זרועה כך יכול לתת מים ומזון במדבר.
המצה מזכירה לנו כל זאת ומעוררת אותנו לאמונה ומורה לנו את הדרך ונותנת לנו את הכוח לזכור ולדעת בצורה הממחישה לנו את האמונה של אבותינו שממנה נקח גם אנחנו לעבוד את בוראינו ולעזוב חשבונות רבים ולעבוד את ה' בכל לבבינו ובכל נפשינו, כי נזכור שבורא עולם הוא השליט הוא בעל הכוחות והוא יספיק לנו כל צרכינו ובלבד שנעבוד אותו באמת ובלב שלם.
 
לא לחינם הזוהר קורא למצה "מיכלא דמהימנותא" - מאכל האמונה, המצב כוחה להשפיע עלינו אמונה עמוקה וחזקה למשך כל השנה וכמבואר.
 
יהי רצון שנזכה כולנו לאמונה חזקה ומשולמת בבורא עולם.
 
תודה על שאלתך וחג כשר ושמח,
בנימין שמואלי
 
 
 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מצהיציאת מצרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה