תורה ומדע

האם בימינו נמצאה הוכחה מדעית לאיסור חלב ובשר?

  • י"ב ניסן התשע"ו
אא

שאלה

מלבד איסור התורה לעניין בשר וחלב, האם בימינו נמצאה הוכחה מדעית לאיסור? והאם זה מזיק לבריאות? 

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
מצאתי כתבה שפורסמה בנושא זה (מדור "mako בריאות", מיכל הלפרין, פורסם 21/05/15), בה מתוארות הצדקות רפואיות שונות להפרדת בשר וחלב. בין הסיבות שנמנו בכתבה:
"1. פגיעה בספיגת הסידן ו/או הברזל - בשר ומוצרי חלב גורמים לתחרות על ספיגת החומרים שהם מכילים. כאמור, בשר מכיל ברזל וחלב מכיל סידן. מדובר בשני יסודות שמתנגשים זה עם זה, לרוב לא ניתן לגרום לכך שהם ייספגו יחדיו בזמן ארוחה משולבת.
2. עודף צריכת חלבונים ועלייה בשומן הגוף - מאחר ששתי הקבוצות מכילות חלבונים, עלול להיווצר מצב שבו נעבור את כמות החלבונים הנדרשת בארוחה. במקרה כזה, הגוף עשוי להשתמש בחלבונים לצורך בניית שומן ולא לטובת בניית השריר. כך בעצם נוצרת עלייה בשומן הגוף.
3. עודף כולסטרול - בדומה לעניין החלבונים, גם כשמדובר בכולסטרול שילוב בין קבוצות המזון אינו רצוי. מאחר ששתי הקבוצות מכילות כולסטרול, השילוב ביניהן עלול לגרום לכך שנעבור בקלות את כמות הכולסטרול היומית המומלצת.
4. ההמתנה מאפשרת למערכת העיכול לעכל את המזון. אם לא נמתין עד שהבשר יתעכל, שוב עלולה להיווצר "תחרות" על עניין הספיגה, כיוון שמערכת העיכול שלנו תאלץ להתמודד עם סידן וברזל באותה עת. עיכול הבשר נמשך מספר שעות ויש בכך הגיון להמתין למערכת העיכול עד פינוי וספיגת הארוחה בטרם נזין את גופינו במוצרי חלב עתירי שומן, כולסטרול וסוכר חלב."
 
בתשובה שהתפרסמה במכון ויצמן נאמר שאם כי אכילת בשר וחלב אינה ידועה כמסוכנת לגוף, מכל מקום: "ניתן להוסיף בהקשר זה שספיגת ברזל, הנמצא בשפע בבשר, מחייבת סביבה חומצית, ואילו חלב הוא בסיסי. מסיבה זו קיימת המלצה שלא ליטול כדורי ברזל יחד עם מוצרי חלב במטרה להביא לספיגת ברזל מקסימאלית בקיבה".
 
אך האמת צריכה להאמר, כי הסיבה האמיתית לאיסור בשר וחלב נמצאת במטרה האלוקית שבבריאה, שהיא השורש והיסוד לכל התוצאות החיצוניות בחיינו. לכן ישנן מצוות שהן בגדר "חוק", הדורש להפריד בין מוצרים שונים בצומח ובחי (איסורי כלאים). נא לראות בהרחבה:
 
כשם שברית המילה נועדה להיות סימן בבשר, ויש לו משמעות רוחנית נשגבת, למרות שגם מטעמים רפואים היא עשויה להיות מומלצת, כך גם איסורי מאכלות נועדו עבור תיקונים בנפש. כך אמרו חז"ל: "כי מה איכפת לו לקב"ה בין שוחט מן הצואר לשוחט מן העורף? לא ניתנו המצוות אלא כדי לצרף בהם את הבריות שנאמר: כל אמרת אלוה צרופה".
המטרה של המצוות היא לתקן את הנשמות. וכשם שהיום אנו יודעים על קרינות בלתי נראות שמסוכנות לגוף האדם, כך גם ישנן "קרינות רוחניות" המסוגלות להזיק לנשמות.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה