תורה ומדע

בריאת הזמן והמאורות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

1. מתי נבראו למעשה המאורות? יש באתר שלכם הרבה הרצאות של כל מני רבנים , ובכללם של הרב זמיר כהן, שטוענים שהעולם נברא למעשה בתשרי ובמחשבה של ה" נברא בניסן, לפניכן. ויש הרצאות שמתייחסות לברכת השמש ושם הטענה היא הפוכה: שהעולם נברא למעשה בניסן ,(השמש נבראה בי´ד בניסן) ואילו במחשבה - בתשרי, לפניכן. וגם אומר הרב זמיר כהן בהרצאתו ´ימי הבריאה בתנך´ שהזמן נברא יחד עם בריאת האור , ז.א. ביום הראשון לבריאה למעשה. עד כאן דברי רבנים. לפי דעתי, איך שלא נסתכל, הדבר לא יתכן. כי:נניח שהעולם נברא בתשרי. ז´א בסוף חודש אלול למעשה התחילה כל הבריאה, וכיוצא מזה, גם הזמן נברא אז. (5 ימים לפני ר´ח תשרי). לפניכן לא היה מושג של זמן. אז איך יכוליות שהעולם נברא במחשבה חצי שנה לפני??????לא היה זמן לפני, לא חצי שנה ולא חצי דקה!!!!! אז אולי הטענה שהקב´ה לקח פרק זמן בין התכנון למעשה, לא נכונה,כי פשוט באותה נשימה נאמר שלא היה יכול להיות זמן כזה כי לא היה זמן בכלל???? חשבתי להיתלות על זה שהוא אומר שהיו עולמות שנבראו ונמחקו על פי רצון ה", אבל גם פה הרב סתם את הדרך ואמר שהזמן נברא בתחילת העולם שלנו, ואין להתייחס לעולמות קודמים. 2. מה זה תתקע´ד דורות לפני משה רבינו נכתבה התורה? איפה היה החלק של הזמן הזה שלפני אדם הראשון?? 3. אחרי שהאדם מת, הבנתי שהוא עובר לעולם רוחני ששם אין המושג ´זמן´. אז איך, למשל, אומרים שרשע כזה או אחר נידון לגהנם כך וכך שנים? או שאחרי שהנשמה מזדככת בגהנם, היא עוברת לגן -עדן. אם אין זמן, לא יכול להיות דיון בכלל במושגים של ´לפני ´ ו-´אחרי´. ואז צריך לחשוב שהגהנם הוא נצחי כי אין זמן וזאת המציאות היחידה, נצחית, קפואה עבור אותה נשמה. , ואותו דבר לגבי גן-עדן. אני ממש מצטערת שככה אני מתעקשת על הנושה של הזמן, אבל זה מה שההגיון שלי טוען, ואין לי מה לעשות איתו. בתודה ובברכה - מאיה

תשובה


שלום רב!

שאלות טובות מאוד;

אומרים בראש השנה, הוא תחילת תשרי, 'היום הרת עולם', והרת כמו הריון, מפני שבתשרי היה הריון העולם ועיבורו, ובראש השנה נפקדה שרה ורחל וחנה.
והלידה היא בניסן, הוא עת לידת כלל ישראל ביציאת מצרים, ובפסח נולד יצחק אבינו, ובניסן נולדו האבות.

מסתבר שגם מושג הזמן התחיל במחשבה הניסנית, ולא יצא לפועל אלא בבריאת תשרי, שברגע בו חשב בורא עולם לברוא זמן, נוצר רעיון הזמן, גם אם לא בפועל ממש. 

תתקע"ד דורות, כולם בששת ימי בראשית, שהיו ימים ארוכים מאוד, כמבואר בספרים.

משפט דין הרשעים בגיהנום, נמדד על פי אמות מידה הארציות שלנו, ושם, אכן אין זמן, רק מדברים לפי התפיסה והמושגים אשר בעולמנו.

הצלחה וברכה;

יעקב משה

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה