חברה והשקפה

למה להפחיד אותנו

  • ט' ניסן התשע"ו
אא

שאלה

למה הדת גןרמת להרבה אנשים סבל נפשי? וחרדת ביצוע? למה להעיק על יהודי כל כך עם הפחדות וחרדות עם דברים שאינו יכול לעמוד בהם ולדחוק אותו לפינה? תודה

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
היהדות מציגה את הוראות היצרן האמיתיים לאדם, ובכך היא מונעת סבל נפשי.
עובדה שבעולם המערבי וה"חופשי" שיעורי הדיכאון מרקיעים שחקים, ושיעורי הגירושין מרחיקים שחקים, והבדידות בחברה מרקיעה שחקים. אך בחברה שומרת מצוות - שיעורי הדיכאון מעטים, ושיעורי הגירושין מעטים, הכל מרגישים שותפים, ומוסדות החסד והצדקה הגדולים בישראל נעשים בידי אנשים יראי שמים. שומרי המצוות זוכים ליותר שמחה, ליותר זוגיות טובה, לחינוך ילדים יותר טוב, ומשמעות בחיים - כי התורה הדריכה אותם להשיג כל אלה.
לא הכרתי בחיי חוזר בתשובה שלא הודה שהיהדות הוסיפה לו אור ושמחה בחיים.
 
ולשאלתך -
ישנם מקרים של חוזרים בתשובה שלא זכו להדרכה נכונה, והדבר גורם להם לייאוש ומשברים. על כן אמרו חז"ל: "עשה לך רב והסתלק מן הספק", ואמרו "לא הביישן למד".
הנה ייעוץ למתחזקים מבית הידברות: 03-6106061
 
היצר הרע הרבה פעמים מטעה אותנו לחשוב שה' מצפה מאיתנו ליותר מידי, הרבה יותר ממה שאנחנו באמת יכולים. אולם חז"ל לא תיארו לנו עולם שבו ה' מדקדק עם בריותיו במידת הדין. להיפך, חז"ל אמרו בפירוש שאין העולם יכול להתקיים במידת הדין, ולכן ה' בראו במידת הרחמים. חז"ל לימדונו שאין הקב"ה מדקדק עם הבריות מעבר לכוחם והבנתם, כך אמרו (שמות רבה לד, א): "אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו, ואינו מבקש אלא לפי כוחן".
עוד אמרו חז"ל (בבא בתרא, דף טז, עמוד ב): "שאין אדם נתפס בשעת צערו". כלומר אין שופטים אדם בשעת צער וכעס, כי אין מחשבתו צלולה. גם בהלכה אנו מוצאים שאין דומה מי שחוטא לתיאבון למי שחוטא להכעיס. ה' מבין את בריותיו ונוהג עם כל אדם לפי דרכו ויכולתו באופן האישי ביותר. רק ה' שופט לב וכליות, ויודע מהי יכולתו של כל אדם, ושופט בצדק. העיקר שאנו עושים את המוטל עלינו.
 
אך מי שחושב את ה' לרחוק מליבנו נפל לעצת היצר הרע, שמנסה להרחיק אותנו מה' ולהכשיל אותנו בכעס ושנאה. הנביא אומר (שמואל א', פרק טז, ז): "כי האדם יראה לעיניים, וה' יראה ללבב". זה אומר ש-ה' רואה אותנו מבפנים, עמוק בתוך הלב, ולא רק מבחוץ.
 
כפי שראית, חז"ל כתבו בפירוש: "אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו, ואינו מבקש אלא לפי כוחם".
ה' אינו שופט אותך יותר מהיכולת שלך, ולא מצפה ממך להיות ברגע זה גדול הדור. העיקר שאתה מתקדם ואתה בעלייה, ועל זה צריכה להיות השמחה שלך. הרי אין ספק שאתה כיום נמצא במקום הרבה יותר טוב ממה שהיית בו - אלמלא היית שומר תורה ומצוות. עליך לשמוח על כל התקדמות בחייך.
עלינו גם לזכור שהב"ה אינו אוהב את גבהי הלב (הגאוותנים), אך אוהב מאוד את רכי הלב, השפלים והענוים. לכן ה' קרוב מאוד לבעלי תשובה. 
 
חשוב מאוד שתקרא את שלושת המאמרים הבאים לפי סדר.
 
היצר הרע מתחפש ליצר הטוב - איך לא לטעות:
 
אל תתייאש:
 
10 הוכחות שאלוקים אוהב אותך:
 
בברכה,
דניאל בלס
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה