תורה ומדע

גלגול נשמות ורבי יהושע בן לוי

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, ברוך השם שזכינו לאתר ולערוץ הידברות. יש לי שאלה שאני משער שהיא מעניינת. ידוע כי חלקנו ואף כולנו בעצם נמצאים כאן בפעם השניה לפחות ואם לא השלישית או הרביעית, מה שנקרא גלגול נשמות..הנשמה חוזרת לעולם על מנת לתקן את עצמה להזדכך ולהגיע למדרגות נעלות יותר. השאלה שלי היא... אם כבר היינו בעולם הזה כבן אדם אחר בוא נניח לפני 200 שנה, וכעת אני אותה נשמה שהייתה פה לפני 200 שנה רק שעכשיו אני בגוף אחר...מה עתיד לקרות בתחית המתים? איזה גוף יקום לתחיה? אם כולם יקומו אז מה בעצם זה ´אני´, הרי ידוע לי ש ´אני´ זה בעצם הנשמה, אבל אם כבר הייתי פה רק בגוף אחר כבן אדם אחר עם שם ופנים אחרים, וכעת אני נמצא כאן כבן אדם אחר לגמרי, ושני הגופים אמורים לקום עם נשמה משלהם אז מה בדיוק אני? אני יודע שיש דברים שהם סתומים, ואני אשמח אפילו לקבל את התשובה לאו דווקא בהקשר לתחיית המתים, אלא בהקשר של ענייני הנשמות והעולמות..שהרי אם הייתי פה כבר בגוף אחר ועכשיו אני בגוף אחר לגמרי, אז מי זה בעצם אני? שאלה נוספת: רבי יהושע בן לוי היה אחד מה- 10 שנכנסו עוד בחייהם לגן עדן, נכון? האם זה נכון שהקבר שלו נמצא החודש בישוב באיזור צפון הארץ? הבנתי שבן אדם רכש חלקה בשביל לבנות עליה צימרים ואז גילה קבר עם כיתוב בארמית שעליו כתוב יהושע בן לוי... האם הוא נכנס לגן העדן כגוף? חזר? האם מוזכר שהוא נקבר? תודה רבה.

תשובה


שלום רב!

שאלות טובות;

אדם יקום בגופו האחרון, מפני ששם תיקונו הגמור והשלם.

בעל הערכי תנאים ואמוראים מציין שהיו שני חכמים בשם זה, האחד הוא תנא המוזכר במשנה במסכת אבות, והשני הוא אמורא המוזכר רבות בתלמוד. הוא מסביר, כי לא מסתבר לומר שרבי יהושע בן לוי, רבו של רבה בר בר חנה, ותלמידו של רבי אלעזר הקפר[1], וחי בזמן התנאים, הוא אותו רבי יהושע בן לוי המוזכר כתלמידו של רבי חנינא[2] וחי בזמן האמוראים.

בנוסף, מוסיף ומציין בעל ה"ערכי תנאים ואמוראים", שמן ההכרח הוא שהיו שני חכמים בשם זה, כי על אחד מהם מובא נפטר על מיטתו כדרך כל האדם ולא עלה בסערה השמימה. אודות כך הוא מביא את המובא במדרש רבה[3]: "עוז והדר לבושה ותשחק ליום אחרון, כל מתן שכרן של צדיקים מתוקן להם לעתיד לבוא מראה להן הקב"ה עד שבהן בעולם הזה, ונפשן שביעה והן ישנין.. כי עתה שכבתי אז ינוח לי, בשעת סילוקן של צדיקים הקב"ה מראה להן שכרן, זבדי בן לוי ורבי יהושע בן לוי ורבי יוסי בן פטרוס תלתהון אמרי תלתא קראי כד דמכין.. חד אמר על זאת יתפלל כל חסיד אליך לעת מצוא כי בו ישמח לבנו כי בשם קדשו בטחנו, וחד אמר תערוך לפני שולחן נגד צוררי וחד אמר כי טוב יום בחצריך מאלף"...". אגדה זו מובאת גם בתלמוד ירושלמי[4] בשינוי קטן, וכן מובאת במדרש שוחר טוב: "וישמחו כל חוסי בך.. רבי זבדי בן לוי ורבי יוסי בן פסטוס ורבי יהושע בן לוי, שלושה אלו קראו פסוקים אלו בשעת פטירתן מן העולם".

בעל הערכי תנאים ואמוראים סובר שהחכם שעלה השמימה בעודו חי הוא האמורא, כי כתוב שרבי חנינא בר פפא הוה שושביניה - של ריב"ל, (אך ראיה זו ניתנת להפרכה לפי פירוש רש"י שמפרש שהוא היה חבירו של המלאך המוות, אך לא של רבי יהושע בן לוי).

למחקר זה של בעל הערכי תנאים ואמוראים, נמצאו סימוכין ברורין לאחרונה. בשנת ה'תשס"ט מצא מיטש פליצר, תושב היישוב ציפורי שבגליל, במהלך חפירות לקראת בניה, מערת קבורה מהמאה ה-3 המצוינת כקברו של רבי יהושע בן לוי הקפר, בפנייתו לחברת אתרא קדישא סירבו להתייחס לפנייתו, בטענה שרבי יהושע בן לוי עלה בחייו לגן עדן, אולם כשהחלה רשות העתיקות לטפל בממצא, עלתה ההנחה כי אין הכוונה לרבי יהושע בן לוי שעליו דובר במדרש שעלה בחייו אלא לחכם אחר, ולכן מצוין שמו בתוספת הכינוי "הקפר" שמשמעו טוחן פירות, על מנת להבדיל בינו לבין החכם המפורסם. ייתכן שמדובר ברבי יהושע בן לוי זה‏[5]

בכך גם נמצאת חפיפה בין שם התלמיד "רבי יהושע בן לוי הקפר" לשם רבו "רבי אלעזר הקפר".

[עריכה]קברו

במדרש כתוב שיש אומרים שרבי יהושע עלה לגן עדן בעודו בחיים.‏[7], וכך מובא גם בתלמוד בבלי‏[8].

בשנת ה'תשס"ט מצא מיטש פליצר, תושב היישוב ציפורי שבגליל, במהלך חפירות לקראת בניה, מערת קבורה מהמאה ה-3 המצוינת כקברו של רבי יהושע בן לוי הקפר, בפנייתו לחברת אתרא קדישא סירבו להתייחס לפנייתו, בטענה שרבי יהושע בן לוי עלה בחייו לגן עדן, אולם כשהחלה רשות העתיקות לטפל בממצא, עלתה ההנחה כי אין הכוונה לרבי יהושע בן לוי שעליו דובר במדרש שעלה בחייו אלא לחכם אחר, ולכן מצוין שמו בתוספת הכינוי "הקפר" שמשמעו טוחן פירות, על מנת להבדיל בינו לבין האמורא המפורסם.

ברכה והצלחה;

יעקב משה

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה