אמונה

נבואות שעמ"י יחטא מול הבחירה חופשית

  • ד' ניסן התשע"ו
אא

שאלה

איך יכול להיות שהשם כתב בתורה שנחטא ונגלה, הרי בעצם זה אומר שלכאורה אין בחירה ובין צדיק בין רשע יענשו בזה, וזה גם מוריד את המוטיבציה להישמר אם בכל מקרה השם אמר שבטוח זה יקרה. היכן הבחירה לבחור בטוב ולהישמר? תודה רבה

תשובה

שלום וברכה,

 
זו הסיבה שלא ניתנו בתורה תאריכים לגלות ותאריכים למשיח - כי אם היו תאריכים, אז הדבר היה מוכיח שאין בחירה.
עובדה שגם בגאולה העתידית יש נבואות לדור שרובו חייב, או דור שרובו זכאי. יש משיח שמגיע מענני שמים, ויש משיח שמגיע עני ורכוב על חמור. כלומר אופן הגאולה תלוי במעשינו, וכך הוא גם העונש.
 
עובדה שלא נאמר בתורה מתי יחטאו בני ישראל ומתי יגלו מהארץ. כלומר דבר זה היה לגמרי תלוי לגמרי בהחלטת כל דור ודור אם להינצל או אם לחטוא (בתנ"ך מסופר שהגלות היתה צריכה לקרות עוד בדורו של יאשיהו בגלל חטאי העם, אך בזכות צדיקותו של יאשיהו וחזרתו בתשובה עם בני ישראל, זכו להינצל במשך מאות שנים נוספות!). ה' הוא רחום ואינו מעניש מיד, וממתין עד ארבעה דורות שמא יעשו תשובה, והוא יתברך דוחה את הייסורים וממעט בהם עד כמה שאפשר. אך מה שעובר עם ישראל הוא כמו ניתוח שנעשה בידיו של רופא, ואף כאב לא נעשה לחינם, לכל יש מטרה טובה ואמיתית.
גם כל נשמה שיורדת לעולם בדור - ה' מחליט באיזה דור להורידה, ואם היא יורדת לדור שיש בו ייסורים הרי זה משום עוונות מגלגול קודם, וגם בזה יש צורך ותועלת לנשמה.
 
גם יש לומר שהגלות אינה מקרית, כי מלבד כפרת העוונות והתיקון שהיה בה, היא נועדה גם לצורך הגאולה, כי ה' נתכוון להכין את העולם לקראת ביאת המשיח, ובני ישראל שגלו לכל הארצות זכו בעקיפין להפיץ את התורה והאמונה באחדות ה', עד ששמעם של בני ישראל הגיע לכל קצוות תבל, והיהודים החדירו בכל מקום את המוסר וחשיבות האדם שנברא בצלם אלוקים. הייסורים והפרעות ניתנו בהתאם לחשבונות מגלגולים קודמים והצורך בכפרה (ולכן היו ארצות שבהם יהודים סבלו יותר מאשר בארצות אחרות), אך עצם הגלות היה בו גם צורך ותיקון לעולם, והכנה לקראת השיבה לארץ והגאולה.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה