הלכות ומנהגים

מי שעוסק בתורה שלא לשמה, האם מקיים בזה מצווה?

  • כ"ט אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

שלום וברכה, רציתי לדעת אם זה נחשב מצווה ללמוד תורה שלא לשם הלימוד? לדוגמא בגלל שיש מבחן בתנ"ך. תודה מראש

תשובה

שלום רב,

כבר אמרו במסכת פסחים (דף נ עמוד ב) לעולם יעסוק אדם בתורה אף על פי שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה, וכן הוא להלכה בשלחן ערוך יורה דעה (סימן רמו סעיף כ), ולכן יש ערך גם ללימוד תורה שלא לשמה.

ומכל מקום כיוון שנפסק בשלחן ערוך אורח חיים (סימן ס סעיף ד) שמצוות צריכות כוונה - לכן צריך שיכוון בלימוד גם לשם מצוות תלמוד תורה, ואז יחשב לו למצווה. וכן כתב בראשית חכמה (שער הקדושה תחילת פרק ו) שאם עסק בתורה ללא כוונה, כאילו לא עשה דבר.

וכן ראה להגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יחוה דעת חלק ג' (עמוד רמג) שכתב, שמותר ללמוד תורה ולהכין מחקר תלמודי בכתב אף שמכוון גם לקבלת תואר כבוד - נוסף על כוונתו לקיים מצוות תלמוד תורה, ומתוך שלא לשמה בא לשמה.

מקורות: וע"ע באגלי טל (בהקדמה ד"ה ובזה נבאר) ובשו"ת דבר אברהם חלק א' (סימן טז אות כט) ובשו"ת תשובות והנהגות חלק ו' (סימן יא) ובמה שכתב בזה בספר מצוות צריכות כוונה (עמודים קיא-קיב).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מבחןלימוד תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה