תפילה וברכות

ברכת הגומל על כמעט תאונה

  • כ"ז אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, אתמול הייתי בטיול שנתי בזמן שירדתי מהאוטובוס, אוטובוס אחר החל לנסוע ולא ראה אותי, אני לא ראיתי את זה כי הפניתי לו גב, רק שמעתי את הבלימה אבל חברות אחרות שראו אותי אמרו שהוא היה ממש צמוד אליי ונתנו לי להבין שנשקפה סכנה לחיי.. האם עליי לברך ברכת הגומל? ואם כן, האם אני צריכה לברך או שמישהו אחר צריך לברך עליי? אשמח לתשובה..

תשובה

שלום רב,

לפי מנהג הספרדים אפילו על הצלה מתאונה שאכן התרחשה אין לברך הגומל, ולפי זה במקרה שלך בוודאי שאין לברך הגומל.
 
וגם לפי מנהג האשכנזים שמברכים הגומל על הצלה מתאונה שהתרחשה - זהו רק אם הייתה התנגשות וכיוצא בזה, ויצאת מזה בחיים, אולם לא מברכים הגומל על הצלה מ'כמעט תאונה'.

כמובן שכל האמור הוא רק לעניין ברכה, אבל להודות לה' יתברך ודאי שראוי להודות, ונכון לומר שירה, כגון 'מזמור לתודה' (תהלים פרק ק) או/ו 'נשמת כל חי'.

מקורות: מש"כ שמנהג הספרדים לא לברך הגומל גם על הצלה מתאונה שהתרחשה בפועל, כן מבואר בשלחן ערוך אורח חיים (סוף סימן ריט) שכתב, הני ארבעה לאו דווקא, דהוא הדין למי שנעשה לו נס, כגון שנפל עליו כותל, או נצול מדריסת שור ונגיחותיו, או שעמד עליו בעיר אריה לטרפו, או אם גנבים באו לו אם שודדי לילה ונצול מהם, וכל כיוצא בזה, כולם צריכים לברך הגומל. ויש אומרים שאין מברכין הגומל אלא הני ארבעה דווקא. וטוב לברך בלא הזכרת שם ומלכות. ע"כ. ולפי זה מי שהיה מעורב בתאונה ויצא ללא פגע אין לו לברך הגומל בשם ומלכות כיוון שאין זה אחד מהארבעה שחייבים להודות. 

וגם לפי מנהג האשכנזים שמברכים הגומל אם היה מעורב בתאונה ויצא מזה בחיים, וכמבואר במשנה ברורה (שם ס"ק לב) בשם האחרונים שכתבו דהמנהג כסברא ראשונה (דהני ארבעה לאו דווקא), ושכן מסתבר. היינו דווקא כשניצל מתאונה שקרתה בפועל, וכגון שהייתה התנגשות ממש בין שתי מכוניות, אולם לא מברכים הגומל על הצלה מ'כמעט תאונה' - יעויין בשו"ת ציץ אליעזר חלק י"ח (סימן כב אות ג) ובשו"ת תשובות והנהגות חלק ב' (סימן קלו) ובספר הליכות שלמה חלק א' (עמוד ערה) ובספר אשרי האיש חלק אורח חיים חלק א' (פרק מ סעיף כ) ובספר חוט שני הלכות שבת חלק ב' (עמוד שב).

ומש"כ שכל האמור הוא לעניין ברכה, אבל להודות לה' יתברך ודאי שראוי להודות וכו', יעויין בשו"ת תשובות והנהגות (שם) בשם הגר"י קניבסקי זצ"ל.

בברכה,
 

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תאונהברכת הגומל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה